søndag den 26. oktober 2008

Årets sidste prøver - tid til status

Vi havde en herlig forlænget weekend på Bornholm den 24.-26. oktober 2008. Vi fik bl.a. nogle dejlige måltider og Kirsten fik købt noget tøj til fantasipriser – 75 % rabat på mærkevarer!
Årets sidste prøver for vores vedkommende var prøverne i Østerlars lørdag den 25. oktober 2008. Rammerne var bare perfekte, DKK Kreds 8 har virkelig styr på prøveafholdelse, så det er bare en fornøjelse at deltage.
Desværre var vores resultater mildt sagt ikke særligt gode. Læs Lille Bjørns kritik og Megans kritik.
Som min egen hårdeste kritikker vil jeg kommentere det aktuelle stade for Lille Bjørn og Megan.

Lille Bjørn
  • Tandvisning: er jeg tilfreds med, men der skal lidt mere ro på.
  • Lineføring: kan aldrig blive perfekt, men jeg er grundlæggende tilfreds med Lille Bjørns pæne følge, og synes øvelsen fungerer godt.
  • Stå: Jeg er generelt tilfreds med øvelsen, selvom der var lidt uro ved sidste prøve. Lille Bjørn kan øvelsen, men vi mangler stadig at han skal blive stående, når jeg går ind til sidst.
  • Spring: er jeg tilfreds med.
  • Stillingsskift: bortset fra afslutningen, hvor Lille Bjørn gerne vil rejse sig, når jeg går ind til sidst, er jeg tilfreds med øvelsen, jeg synes faktisk den er rigtigt god!
  • Indkald: er jeg meget tilfreds med.
  • Næseprøve-søg: Jeg er generelt tilfreds med øvelsen,, for Lille Bjørn er rigtigt god til diskriminering, men vi mangler at træne at genstandene ligger meget spredt, og at han ikke i bare ivrighed skal tage den første den bedste.
  • Fællesdæk: det er virkelig et område vi skal arbejde med.

Konklusion: Det er godt med en pause, og får arbejdet med både detaljer og helheder.

Megan

Det var ikke sjovt at gå op i LP3, at have den eneste champion af 8 deltagende hunde, og så blive en suveræn nummer sjok :-(
Der er virkelig meget at arbejde med.

  • Fællesdæk: Fungerer slet ikke, Megan er meget usikker, og vi skal indøve denne gamle paradeøvelse forfra.
  • Sit i gruppe: Fungerer heller ikke, se foregående punkt.
  • Fri ved fod: Virkelig et område vi skal arbejde med, men jeg synes det skrider fremad, og jeg véd, hvordan jeg skal arbejde videre med øvelsen.
  • Stillingsskift: Vi kan normalt klare os igennem øvelsen, men den fungerer grundlæggende ikke godt nok, Så den kan skal indøves forfra, bl.a. vi shaping. De mange umotiverede stillingsskift i Østerlars tilskriver jeg, at vi er midt i denne shaping proces :-)
  • Apportering: Fungerer slet ikke, Megan vil ikke tage venstreapporten, så dér skal også ændres noget træningsmæssigt.
  • Springapportering: Favoritøvelse, hvor kun præcisionen i afleveringen skal finpudses.
    Stå, sit, dæk: Når den fungerer er den ok, men ofte fungere den ikke. Megan hænger, og hun indtager kun ståen. Hun følger sig ofte trykket, når vi går i gang med øvelsen, og så bliver øvelsen noget rod.
  • Indkald med stå: Det er blevet til en favoritøvelse nu, der er fart i fremløbet og et godt stop.
  • Fremsending: En super favoritøvelse.
  • Næseprøve søg: Ligeledes en favorit.

Konklusion: Der er heldigvis en del der fungerer. Men Megan er en blød hund, som nu er blevet utryg ved nogle øvelser; kombineret med at vi under alle omstændigheder skal starte forfra med fri ved fod og stillingsskift er det oplagt at dekretere en lang prøvepause, og så få opbygget tryghed og sikkerhed i alle øvelserne.

Ingen kommentarer: