torsdag den 13. november 2008

Skøn træningstime i Jersie

Hold da op en god træningstime vi havde i Jersie i dag :-)
Vi var Camilla og Emma samt Megan og mig.
Jeg havde planlagt et forløb med Megan med en række øvelser/momenter og præcise kriterier for succes, og det fulgte vi stort set. Et par gange måtte jeg justere kriterierne, og vi tog lige lidt ekstra, nu det hele gik så godt.
Vi begyndte med en fællesdæk, fuld LP3. Selvfølgelig er Camilla og Emma ikke verdens største distraktioner, men der bliver klikket ind imellem, men Megan lå eksemplarisk fulde 4 minutter, og da både dækken (verbal, første kommando) og afslutningen var perfekt – kunne vi virkelig juble. Megan har ikke ligget 4 minutter siden hun blev champion.
I sid i gruppe skulle jeg for første gang i skjul. Så vi startede forsigtigt med 10 m og 10 sekunder og derefter 20 sekunder i skjul. Og det gik fint.
Fri ved fod øvede jeg på en ny måde. Jeg havde lavede et 8 x 8 meter kvadrat markeret med kegler, og havde sat som succeskriterium at jeg skulle have kontakt med Megan i et forløb som bestod af 8 meter alm. gang, venstre drejning og 4 m alm. gang. Det gik fint, og som planlagt gjorde vi det fire gang i træk – og så jubel og leg. Når jeg oplever Megan som i dag, begynder jeg virkelig at tro på, at der kan kommer en fornuftig fri ved fod ud af dette til sidst!
Stillingsskiftet dæk-stå gik slet ikke som planlagt. Indendørs kan vi lave det perfekt på 20 m, men da jeg begyndte på 15 m rykkede Megan lidt frem. Så måtte jeg trappe ned og vi endte på 5 m, før det lykkedes. Så prøvede jeg at bygge op derfra, men rigtigt godt blev det ikke, så vi stoppede efter en succes på 6 m.
I den dirigerede apportering var Camilla dommer, og vi havde valgt en højre apport. Jeg havde et mellemsucceskriterium, nemlig at Megan skulle følge med i vendingen ved udgang til kegle, og jeg skulle klikke for første kontakt efter vendingen, og det fungerede rigtigt fint. Da jeg vendte mig om for at skulle sende hende til apport kiggede hun væk; jeg ventede til hun kiggede på mig, og så kom det rolige håndtegn Charlotte har lært mig, og apportkommandoen i slutningen af bevægelsen. Og – surprise – Megan løb perfekt ud til den rigtige apport og kom tilbage og afleverede flot. Herligt!!
Så skulle vi prøve stå under gang omkring førnævnte kvadrat. Det startede ikke så godt, fordi Megan satte sig på stå-kommandoen. Så måtte vi lige væk fra kvadratet og ned i tempo og det blev ved med at gå galt, og jeg fandt ud af det nok var min kraftige kropsdrejning der trykkede hende. Og ja, da jeg kun drejede hovedet, når jeg gav kommandoen, fungerede det fint. Så gik vi i gang ved kvadratet og det fungerede fint.
Så skulle jeg hjælpe Camilla med en LP3 næseprøve, hvor genstandene blev lagt på Palle Bergsø facon dvs. i rektangel med god afstand imellem de enkelte pinde, og den med fært ligger i midten i bageste række. Emma gjorde det naturligvis super flot, så jeg synes også Megan skulle prøve – og hun gjorde det også superflot, bortset fra at hun blev ”inspireret” af Emmas afslutning og smed næseprøven til sidst foran mig.
Så til indkald med stå. Jeg er ved at komme af med det verbale signal, så jeg tog først et indkald med håndtegn og 1 sek forsinket verbalt signal, og så et indkald med rent håndtegn. Og det gik flot i begge tilfælde.
Så til fremsendingen. Først fremsending til kegle på hhv. 5 og 10 m afstand. Dernæst ville jeg lave alm. fremsending til felt (LP3), men der blev Megan i første omgang distraheret af nogle kegler fra kvadratet, men rettede op uden kommando og løb til det rigtige felt. Så stillede jeg hende ved en kegle 10 meter fra feltet og gik ud til en kegle 5 m fra, og sendte hende først til venstre mod felt, og derefter til højre mod felt. Det gik flot, men tempoet skal op. Det er tydeligt at Megan skal vænne sig til, at blive sendt til felt når jeg ikke står lige ved hende. Vi har heller ikke trænet det så længe …
Så sluttede jeg med stillingsskiftet sit-stå, og det gik rigtigt godt med perfekt skift på først 15 siden 25 meter.
Og som bonus, nu det gik så godt, tog vi lige en tur rundt om kvadratet med sit under gang, og der var ingen slinger i valsen.
En times skøn træning, med masser af jubel og leg indimellem. Det er bare dejligt når næsten alting fungerer rigtigt godt, også med hævede kriterier i flere af øvelserne.
Der var godt nok meget overskyet, men regnen begyndte først da vi kørte hjem, så også på det punkt var lykken med os.

Ingen kommentarer: