søndag den 5. april 2009

Generalprøve på Lydighedsprøve - den 5. april 2009

Foto: Conni Hansen

Vi var seks, der skal op til LP1, LP2 eller LP3 den 11. april i Hårlev, som havde arrangeret en officiel generalprøve i Benløse i dag.
Og det var virkelig prof!!
Korrekt afmærket prøveareal, dommertelt med bord og stole samt alle rekvisitter, kegler, flag mv. langs siderne, et felt på banen (også under LP1) osv. Der var udsendt katalog, man skulle aflevere resultatbøger, fik nummerskilte, hilste på dommeren, fik kritikker og præmiebånd – det var helt som en rigtig prøve, hvilket også var meningen.
Som prikken over i’et havde vi allieret os med Conni Hansen, der dels var prøvesekretær for de 5 LP1-hunde, som Camilla Dinesen dømte, dels var dommer for de to LP3 hunde. Og hun er garant for at der er styr på det hele!
Det hele blev optaget på video af Camilla Dindorps kæreste (stor tak for det!), og alle optagelserne er lagt på YouTube:

LP1
  • Shetland Sheepdog, Elverlamshuset's Django (Django), fører Anita Jakobsson: del1 og del2
  • Rhodesian Ridgeback, Kuzonga's Chunuka Zazu (Zazu), fører Catja Hæmal: del1 og del2
  • Engelsk Springer Spaniel, Dietrich (Nova), fører Camilla Dindorp: del1
  • Norwich Terrier, Wessex Paddington (Lille Bjørn), fører Paul Lysholdt Rasmussen: del1 og del2
  • Engelsk Springer Spaniel, Sieger's One In A Million (Laika), fører Katrine Søegaard: del1
  • Fællesdæk
  • Præmieoverrækkelse
LP3
Kommentarer til Lille Bjørns prøve: Som man kan se, var der hård konkurrence om Lille Bjørn opmærksomhed, og på dagen var 112 point (= ingen præmie) en ganske fair bedømmelse. Lille Bjørn valgte efter springet at løbe ind i dommerteltet til Conni, hvad man jo ikke kan fortænke ham i, men det giver ikke point ... Og det var heller ikke meningen at han skulle gå med mig i fællesdækken, hvor de tre hanner fik nul :-( Flere af igangsætningerne er ikke gode, men han ville altså ikke sitte ... Og flere afslutninger var heller ikke skarpe nok. Der er meget vi kan træne.

Kommentarer til Megans prøve: Her var kriteriet alene at der skulle være glæde hele vejen igennem. Og det synes jeg der var (uden at have set videoen endnu).

  • Camilla og jeg havde aftalt, at vi lavede en udvidet LP2 fællesdæk (20 meter og 3 minutter), og det var succes!
  • Det var ærgerligt at Megan gik med mig i Sid i gruppe
  • Fri ved foden var ikke dårlig, jeg kunne mærke at Megan var med mig, og tror ikke jeg fik drejet mig mod hende som jeg gjorde ”i gamle dage”.
  • Stillingsskiftet synes jeg så super ud, alle positioner indtaget i første omgang, men jeg fik at vide at Megan rykkede en anelse frem i samtlige skift.
  • Apportering af udlagte genstande gik rigtigt godt. Megan hang lidt ved vendingen ud til keglen, men resten var super – hun fulgte min dirigering til apporten, som jeg kunne se hun ikke så blive lagt. Lækkert.
  • Springapporteringen (med metalapport) var super (lidt skæv plads).
  • Stå, sid, dæk – der blev hun trukket for en tøvende sit, men hun indtog alle tre positioner og det var lækkert.
  • Indkald med stå, der løb hun i pæn fart, og stoppede indenfor to længder.
  • 0 i fremsendingen skal vi et år tilbage for at opleve til en prøve – den plejer at være stensikker, men vi er altså begyndt træningen til LPE-fremsendelse, og det giver lidt forvirring af og til ...
  • Næseprøven var flot, men der blev trukket for en anelse tygning.
Og helhedsindtryk: ”Dejligt samarbejde, fører støtter hund fantastisk”! Tak Conni, det var det bedste der kunne stå i dag! Jeg havde lagt linen udenfor ringen, da vi gik ind, og jeg havde bare 100 % fokus på Megan. Og var meget tilfreds med Megans arbejde gennem hele prøven. 186½ og en 3. præmie.

Det var nogle meget lærerige timer under fantastisk konkurrencelignende forhold, så vi er nogen der har fået lidt at arbejde videre med. Vi er enige om at gentage dette arrangement med mellemrum, og gerne med en større kreds!

Ingen kommentarer: