mandag den 1. juni 2009

Megans debut i Eliteklasse, den 1. juni 2009

Så skete det: Det blev den 1. juni og Megan og jeg debuterede i Eliteklassen.
For at starte med konklusionen: Megan fik 135,5 point, og jeg var meget tilfreds!
Jeg vidste godt at vi ikke var helt klar. Som jeg skrev i bloggen i går: ”Sandheden er, at jeg tager dette som en ren træningsrunde .- hvilket er ret grænseoverskridende for mig. Jeg véd, at vi ikke er klar, og jeg har træningsmakkere klar på sidelinien, som vil falde over mig hvis jeg ikke har det rette fokus – og det er at holde Megan glad hele vejen igennem prøven og glemme alt om point. Jeg lover at gøre mit bedste!!!”
Og det var virkelig lykkedes mig mentalt at komme i den rigtige stemning, for jeg var overhovedet ikke nervøs før eller under prøven. Jeg synes jeg gjorde det rigtigt godt med at støtte Megan, og dommer Hans Ove Pedersen roste også førerarbejdet undervejs og ved præmieuddelingen.
Prøven blev afholdt af Berner Sennen Klubben på et asfaltareal hos Colas Dannark A/S i Kvistgård, det var 25+ grader, og absolut ikke noget der tiltalte Megan. Undere fællesøvelserne blev der hældt vand ud hvor hundene skulle sidde og dække, for at køle lidt af.
Megan rejste sig flere gange fra dæk, på tidspunkter hvor jeg absolut ikke forventede det, bl.a. da hun lå i feltet, og jeg gik væk fra hende, i indkaldet, før jeg kaldte, og i stillingsskift, da jeg var på vej tilbage. Det kan jeg kun forklare med at det var meget meget varmt at ligge.
Vi var kun tre hunde i Eliteklasse, Megan var nummer tre. De to første var Mads Møller og Haley (Verdensmester) og Birgitte Brüel og Chief (nr. 12 ved NM), som er to af Danmarks allerbedste ekvipager, så på den baggrund synes jeg det var ok at blive nr. 3. :-)

De enkelte øvelser:
  • Sit i gruppe: 0/30 Megan rejste sig efter 46 sekunder og kom ud til mig.
  • Fællesdæk: 0/20 Megan rejste sig mens jeg var på vej ud af ringen. Jeg er sikker på at vi har fået stabiliseret dækken igen, og tror dagens resultat alene skyldes det varme underlag.
  • Fri ved fod: 0/30 Jeg afbrød efter ca. 15 sekunder. Jeg synes øvelsen startede lidt trægt, og besluttede at det var bedre at stoppe, og håbe på at fuldføre programmet, end at bruge en masse energi på måske at hutle os igennem denne øvelse.
  • Stå, sid, dæk under gang: 15/30 Megan hang noget og indtog ikke tredje position. Jeg jublede efter øvelsen, fordi det var vores første point i Eliteklassen, men det var ikke hårdt dømt.
  • Indkald med stå og dæk: 24/40: Megan løb for langt i stå, og jeg afgav ekstra kommandoer til dæk. Jeg synes heller ikke dette var hårdt dømt.
  • Fremsending: 20/40 Fremsendingen til kegle og derfra til felt var bare perfekt! Det gik først galt da jeg gik tilbage fra feltet; Megan rejste sig, gik før der blev kaldt, og da der blev kaldt var hun ude og snuse, så jeg måtte kalde et par gange ekstra.
  • Apportering: 0/30 Megan løb ud til feltet, på min første kommando. Jeg var klar til at stoppe øvelse, men Hans Ove opmuntrede til at jeg fortsatte, og jeg fik efter nogle ekstra kommandoer Megan ud til keglen. På apportkommandoen løb hun så igen ud til feltet.
  • Springapportering: 27/30. Dagens bedste øvelse. Vi blev trukket for en skæv plads.
  • Næseprøve og apportering: 25,5/30. Gik også fint, der var lidt rod i søget og en skæv plads.
  • Fjernkontrol: 24/40. Hold da op, her gad Megan godt nok ikke længere. 3 dækkommandoer, flere ekstra kommandoer og så rejste hun sig da jeg kom tilbage. Noget rod, og en venlig bedømmelse.

Jeg er samlet rigtigt godt tilfreds, og jeg véd vi kan gøre det meget bedre! Så det arbejder vi videre med :-)

Og for at sætte tingene i perspektiv: For 2 år siden, den 3. juni 2007, var Megan oppe til sin første LP2 (3. præmie) og for 1 år siden, den 25. maj 2008, fik Megan sin første 1. præmie i LP3.

Ingen kommentarer: