tirsdag den 4. august 2009

Chicken camp, workshop 2 og 3, opsummering

Så sidder jeg her, godt to dage efter afslutningen af Chicken Camp cueing/criteria, og mærker abstinenserne. I sidste uge har jeg været på intensivt kursus i 7 dage, og klikket høns til den store guldmedalje. Og det er vildt vanedannende og meget meget lærerigt.
Hvad er det, som gør dette kursus så fantastisk?
Først og sidst er det at Bob Bailey er instruktør. Han er en fantastisk pædagog, og at få hans teoretiske indlæg, hans indlæg om hvordan specifikke øvelser indøves og hans feedback til ens egen træning – det er bare fantastisk.
Et lillebitte eksempel: Cecilia og jeg kæmpede med hver vores høne i øvelsen, hvor den skal gå rundt om to kegler. Begge høns havde fuld fart mod os, og gik langsomt og med drejede hoveder når de gik væk fra os. Hvad gør man så? Ja vi blev enige om at vi skulle forstærke når hønsene var på vej væk fra os, for at få mere tempo bort fra os. Vi fik det ikke rigtigt til at virke, og bad om hjælp.
Bob Bailey dirigerede så Cecilia: Hun skulle ikke klikke hønen på vej ud, men lige når den vendte ved den fjerne kegle, skulle hun klikke. Og hvad blev resultatet? At hønen hurtigt begyndte at sætte farten op ud mod den fjerneste kegle :-)
Kan det overføres til hundetræning? Ja bestemt!
Bob Bailey er bare totalt behagelig og hviler helt i sig selv. En mand der har trænet 120+ dyrearter og har iagttaget utallige former for adfærd, han kan bare hjælpe en i en hvilken som helst situation.
Jeg kan bare mærke at jeg er blevet bedre til ”alt”: at sætte kriterier, at ændre kriterier, at forstærke, at iagttage adfærd, at analysere adfærd, at planlægge øvelser, at ændre min egen adfærd osv. osv.
Og som vi fik at vide gentagne gange: Vi kan ikke tage hønsene med hjem, så det er i princippet lige meget hvad hønsene kan når vi er færdige; det afgørende er at vi selv har ændret os.
Den praktiske træning på kurset foregår i grupper på to, og jeg har været rigtigt heldig med mit valg af Cecilia som makker. Vi fungerede rigtigt godt sammen, og coachede og sparrede så det gjorde en forskel.
I nedenstående klip kan man se alle evalueringerne fra den sidste dag (1 x Paul, 3 x Cecilia) samt overrækkelsen af diplomer.

Der er bare uendelig lang tid til maj næste år, hvor jeg skal gennemføre både Chaining og Teaching workshoppen. Og jeg glæder mig allerede!

Ingen kommentarer: