fredag den 21. maj 2010

Chicken Camp – 21. maj 2010

3. dag af Training Workshop. Fredag på kurserne er pizzadag, dvs. der er om aftenen fælles middag med pizzaspisning og normalt præsentation af forskellige videoer, som deltagerne har med, eller diskussion af andet, som nogen har lyst til at bringe op. Der var almindelig mathed i dag, så vi sluttede lige efter spisningen. Jeg kom til at sidde ved siden af Bob Bailey under middagen, og det er aldrig kedeligt! Udover en mase om dyretræning kom vi i dag også til at tale film – Bob Baileys far var ansat ved MGM, spillede golf med Clark Gable, og havde en masse filmfolk i sin omgangskreds. Så der var lige lidt til mit andet nørd-gen :-) At tale om hvem der fik Oscar for bedste mandlige birolle i Sragecoach (det var Thomas Mitchell), om D.W. Griffith, Erich von Stroheim, Sunset Boulevard, Leni Riefenstahl – Bob mener hendes Triumph des Willens er et skoleeksempel på film anvendt til Operant betingning af mennesker.
Dagens dramatisk højdepunkt var nedenstående episode:



Jeg lavede en ægte generalprøve, uden at tænke på, at man ikke må belønne sin egen høne. Bob sad og så på, og spurgte hvad der skete, men jeg ænsede det ikke før bagefter – bemærk at det er mig der klikker og belønner til sidst … Hønen mistede også to slalompinde, så helt godt var det ikke engang – men vi er blevet opfordret til at prøve, hvor langt vi er med hønsene, gerne i hver runde – vi skal bare følge reglerne.
Alle vores fire høns går godt, men der er detaljer som vi skal arbejde med, og vi er også begyndt at tænke kraftigt på, hvordan vi skal stå, når vi skal præsentere den færdige bane søndag eftermiddag. Og pludselig gik det op for os, at vi ikke har generaliseret slalommen tilstrækkeligt, for når træneren flytter sig, bevæger hønerne sig anderledes. Jeg vil gerne starte og slutte mine øvelser på den modsatte side af slalommen, og havde derfor flyttet Tena derover, og det går slet ikke, for hønsene trækker over mod hende. Da vi noterer situationen i diagramform står det meget klart: Hønsene står stille mellem pind 3 og 4 i slalommen, og venter på klikket! Derudover har jeg med høne 12 lidt arbejde med indgangen i slalommen: hønen kommer forbi en kegle først, og er nogle gange fristet til at gå mellem kegle og den første slalompind. Høne 9 (der skal lave crossover) har det modsatte problem ved keglen, den vil gerne meget hurtigt forbi, og misser så indgangen til slalom. Krydset til tunnelen er sikkert, men ved udgangen er den 1 ud af 4 gange trukket af tunnelen i stedet for A-brættet, så der arbejdes lidt med at forstærke den overgang også.
Endvidere må jeg trækket i T-shirt undervejs, for begge Tenas høns bliver ved med at fokusere på et eller andet ved mig – jeg tager ur og navneskilt af, og det hjælper ikke, men da knapperne på skjorten forsvinder, er det problem løst.
I øvrigt er dagen karakteriseret ved at der fortsat er mange træningssessioner, men jeg bruger en del af tiden på at justere planer (tale med Tena), og gøre notater, og er meget opmærksom på ikke at overtræne.
Tena og jeg udarbejder hver især til i morgen en oversigt over hvor vi ønsker at træneren skal stå og hvor vores høns skal klikkes og belønnes, for at få styrket de svage sider og få varieret og generaliseret øvelserne.
Og så bliver vi også i dagens sidste discussion mindet om, hvornår hønsene arbejder bedst, og hvornår vi er friskest – det er vi om morgenen, hvor hønsene er sultne og vi er mest vågne. Så det er tidspunktet for indøvelse af nye detaljer. Det skal vi også tage hensyn til i vores planlægning.
I nedenstående video er der lidt klip fra dagen og et billede af hvad der sker i pauserne :-)



Og så en vigtig pointe. Bobs erfaring fra over 50 år som dyretræner er, at det vigtigste at huske som træner, er IKKE at forstærke uønsket adfærd. Ikke at belønne ønsket adfærd er et mindre problem, for der kommer altid en mulighed til, men dyrene lærer hurtigt, og at forstærke noget man ikke vil have koster tid, ofte meget tid.

Ingen kommentarer: