lørdag den 7. august 2010

Klikkertræning

Jeg skrev i forrige blog, at jeg ville skrive lidt mere om det introduktionskursus i klikkertræning, som jeg holdt i onsdags i Sydkystens Hundeskole.
Jeg synes naturligvis klikkeren er et genialt værktøj, og med 9 dages klikkerinstruktøruddannelse hos Hund & Træning og 22 dages træning hos Bob Bailey i bagagen føler jeg mig virkelig godt rustet til at undervise i klikkertræning.
Mine kurser varer tre timer og er opdelt i tre dele:
  • den teoretiske del med lidt baggrund om operant betingning, klikkerens historie og diverse spørgsmål og svar på bl.a. almindelige indvendinger mod klikkertræning
  • den praktiske del med anvendelse af klikker, typer af belønninger, hvordan man belønner, introduktion af klikker for hund osv.
  • den operationelle del om hvordan man får adfærd, timing (hvornår skal der klikkes?), kriterier (hvad skal der klikkes for?), frekvens (hvor ofte skal der klikkes?), kvalitet af forstærkning samt ændring af egen adfærd
Det er meget koncentreret, men jeg er ikke i tvivl om at kursisterne lærer noget. Og jeg kan konstatere at jeg selv lærer noget hver gang. Bob Bailey har evig ret i at det ”simple, but not easy”.
Jeg prøver, både når jeg træner kursister og træner hunde, at skære alt det overflødige væk. Basis er – tak til 22 dages hønsetræning! – at man som træner har to ting at gøre godt med: Hvornår der klikkes, og hvor der belønnes.
Så det er virkelig lækkert at kunne skære alt fedtet væk og konstatere at træning grundlæggende handler om:
  • at fremkalde adfærd
  • at beslutte hvilken adfærd der skal belønnes
  • at fastlægge hvordan adfærden skal udvikles
  • at hæve kriterierne i overensstemmelse med foregående
Og når der så kommer uønsket adfærd, så stop, og analyser hvordan der kan forstærkes inden den uønskede adfærd og belønnes i overensstemmelse med det man ønsker.
Og det viser sig heldigvis tit at der er enkel forklaring på, hvorfor noget ikke fungerer, nemlig at kriterierne er hævet for meget.
Der er fotos fra kurset 4. august på Sydkystens Hundeskole.
Og så vil jeg gerne afsløre at min absolut foretrukne blog er Anne Kews! Hun skriver fantastisk, hun har humor, og hun har en skarp analytisk sans, så hun ser lige igennem alt det overflødige og skriver nogle kloge, tankevækkende og inspirerende tanker. Jeg vil gerne opfordre alle til at læse hendes blog Det urørlige menneske.

Ingen kommentarer: