søndag den 7. november 2010

Fire skønne hold i Sydkystens Hundeskole

Camilla introducerer slalom

Mandag stod den på instruktørmøde i Sydkystens Hundeskole, med fokus på planlægning af programmet for første halvdel af 2011. Det kom der en masse konkrete kurser ud af, og også en erkendelse af at der skal yderligere trænerkapacitet til specielt på rallybegynder siden, og at det er vigtigt at vi kan anvise vores kursister en udviklingsvej i kursusudbuddet. Fra hvalp til … dejlig familiehund, rallychampion, lydighedschampion osv. Spændende og krævende at arbejde med dette og få noget sammenhængende til at fungere.
Tirsdag og onsdag kører jeg to indendørs LP-hold, hvor deltagerne udvikler sig rigtigt flot.
Lørdag havde jeg kraftigt overvejet at tage til Herning og heppe på de dygtige ekvipager i årets LP-hund, men nøjedes med at støtte mentalt :-) Susanne Jervin og Maddie opnåede 166 point i LP1, og blev nr. 2 i årets LP1-hund – meget flot og kæmpestort til lykke herfra!
I dag startede jeg med lidt træning af Megan i Jersie, diverse detaljer indenfor rally, herunder højrehandling og vendinger.
Derefter var jeg som sædvanlig hjælpetræner på Camillas unghundehold, som i dag bl.a. arbejdede med target, både til fremsending og til slalom.
Og så havde jeg fornøjelsen at starte et unghundehold, som skal køre fire gange inden julepausen. De fire kommer fra et af Mettes hvalpehold, og hun har gjort det rigtigt godt: fire hvalpe på 4-5 måneder, som jeg havde planlagt et ”normalt” unghundeprogram for. Som blev revideret da der var gået fem minutter af træningen, fordi jeg simpelthen måtte gøre det mere udfordrende!
Så vi fik arbejdet med kontakt, plads, og det første skridt i lineføring. Indkald med afslutning i plads. Dæk fra sit og dæk fra stå. Tandvisning. Introduktion til næseprøve. Og endelig stå. Som jeg skrev til dem i min opsummering efter træningen: bortset fra springet var vi kommet ind på hele LP1-programmet. Et ualmindeligt lovende hold, som jeg glæder mig vildt meget til at arbejde videre med. Jeg håber de alle får lyst til at gå i gang med LP. Det er i øvrigt en border collie, en labrador, en golden retriever og en samojed, så det er bestemt ikke utænkeligt at de får lyst til at arbejde videre. Jeg er kun lidt ærgerlig over at der er 14 dage til næste træningsrunde...

Ingen kommentarer: