fredag den 11. marts 2011

Positiv forstærkning

Jeg regner med at alle der læser denne blog bruger positiv forstærkning, når de træner deres hunde. Og véd, at det virker ligeså godt (måske bedre?!) på mennesker.
Jeg prøver at bruge det i det daglige. Hvis jeg synes noget er godt, så vil jeg rigtigt gerne give respons. En god underviser, en kursist der gør noget særligt, en journalist der skriver noget som rammer præcist osv. De kan godt regne med en mail fra mig! Og når jeg roser, så mener jeg det ærligt.
Og jeg bliver heldigvis også ”udsat” for det. Og hold da op hvor det bare virker :-)))))
Jeg har i den forløbne uge fået flere mails, som fik mig til at ranke ryggen en ekstra gang! To eksempler:
  • ”At få Lille Bjørn til at være så engageret og samarbejdsvillig er jo ikke noget der sker af sig selv eller noget han gør, uden at du har gjort det, der skal til, at han ønsker dette samarbejde.”
  • ”STOR ROS til instruktøren for særdeles flot instruktion og vejledning hele vejen igennem.”
Og når jeg mærker efter og tænker: Det har de ret i – og tænk at de gad skrive det til mig! – ja, så giver det et kick, og jeg vil gøre mig ekstra umage, både med træningen af Lille Bjørn og med min undervisning.
Hvis du kære læser synes det lyder som en god cirkel, så har du ret!

Ingen kommentarer: