lørdag den 14. maj 2011

Detaljer

Hundetræning handler om detaljer.
Når jeg underviser, vil jeg gerne se færdige øvelser:

  • Når det er nye ekvipager (hvor er de henne?)
  • Når en deltager direkte beder om det (hvor er vi henne?)
  • Når vi lige vil teste status på en given øvelse
Men ellers er jeg kun interesseret i momenter:
  • Ét stillingsskift
  • Et indkald til kegle (LP3 indkald) – ikke indkald fra kegle til plads
  • En stump af en fri ved fod
  • En dirigering (ved dirigeret apport), ikke en aflevering
Osv.
Og så er jeg vildt optaget af, hvad førerne klikker for. De skal klikke for lige præcis den adfærd de vil forstærke:
  • Startbevægelsen i stillingsskiftet (ikke slutpositionen)
  • Bremsebevægelsen i LP3 indkald (ikke stoppet)
  • Bevægelsen til højre eller venstre (ved dirigering)
Osv.

Jeg kom til at tænke på det dag Kirsten og jeg gik tur med Lille Bjørn og Megan i eftermiddags (Otto ville ikke med). Lille Bjørn elsker at træne alt muligt på sådan en tur, og det benytter jeg mig naturligvis af. Megan går normalt i sine egne tanker i nærheden af os, men i dag var hun også lidt på, og så fik jeg fokus på sideskift foran. Og så fik jeg da lige en kort lektion af Kirsten: Mit håndtegn var for hurtigt! Og da jeg udførte det i et mere roligt tempo var Megan pludselig helt med!!! Ja, detaljerne er vigtige :-)

Ingen kommentarer: