mandag den 14. november 2011

Gang i træningen

Jeg har de sidste dage opdateret træningsplanerne for Megan og Lille Bjørn, og etableret den første for Max. Træningsplanen omfatter for de enkelte øvelser/momenter: status, mål, og de konkrete træningselementer i den kommende periode. Hver træning dokumenteres i træningsdagbog, og planen justeres i overensstemmelse hermed. Det lyder af meget, men når det først er indarbejdet går det ret nemt. Grundfilosofien er enkel jf. Bob Baileys Think-Plan-Do: Vi ønsker at vores træning skal være så effektiv som muligt, så derfor skal vi inden vi træner tænke over hvad vi vil opnå, planlægge hvordan vi vil gøre det, og så gennemføre det på en måde, så vi kan konstatere (måle) om vi bevæger os i den ønskede retning.

Til aftenens træning med Anita, Annie og Susanne var jeg meget bevidst om hvad jeg ville træne, og holdt mig (næsten) til planen.
Med Megan var fokus på det at være på fra start i rally. Der var sat kantbånd op, opstillet en bane med 7 skilte, og så skulle jeg gå i gang som om det var den afgørende konkurrence ved DM. Det var rigtigt interessant at få feedback på hvad der skete, for der skete præcis det, som sker ved konkurrencer – Megan begyndte at dæmpe fra skilt et. Jeg gik lidt videre og fik kontakt, udførte et par øvelser, og Megan var on off. Forskellen på hendes adfærd er naturligvis (!) at jeg opfører mig forskelligt. Hvis jeg går med god energi og udstråler selvtillid, så er hun totalt på, hvis jeg viser usikkerhed, går lidt langsomt og koncentreret, så slår hun fra. Jeg kan mærke at jeg koncentrerer mig, når vi skal lave sideskift foran og bagved. Når vi skal lave indkald og bare gå, så behøver jeg ikke koncentrere mig, og går mere naturligt afslappet. Og hvis jeg sætter mit tempo en anelse ned, så er det nemmere for Megan at følge mig.
Til næste rallytræning på torsdag har jeg nogle ting der skal afprøves, for at arbejde konstruktivt på ovenstående. Rigtigt god træningsseance i dag og super feedback!
Jeg prøvede også at gå en rallybane med Lille Bjørn (det var ikke en del af planen), og han var godt nok rigtigt meget på – han gik vildt stærkt, da vi prøvede første gang, og jeg var nødt til at afbryde. Han skal bestemt varmes mere op når han er i det humør. Og så skal han også vænne sig til det gulvtæppe, for det virker ualmindeligt fristende på ham …
Fokus med Lille Bjørn var i dag fællesøvelserne og fri ved fod.
Tira var bestemt ikke kommer i løbetid – Lille Bjørn synes hun var den mindst interessante af de andre hunde i dag :-) - så Lille Bjørn lå fællesdæk mellem Maddie og Osseau, og det var en ren fornøjelse. Samlet små 4 minutter med to belønninger undervejs, og han lå bare rigtigt pænt også i afslutningen. Dygtig hund!
I fællessit lagde han sig efter 20 sekunder (han så at Maddie lagde sig, og lavede en copy!), fik belønning efter 15 sekunder, lagde sig en gang til, og sluttede med 10 sekunder og ok afslutning. Jeg skal arbejde med selve starten (det står også i planen), for hvis jeg siger noget, når jeg går, lægger han sig. Så jeg skal sige ingenting efter at han er kommet i plads – hvilket jo også er korrekt, jeg skal bare vænne mig til det.
Anita dirigerede mig i en fri ved fod, og havde fået min klikker og en løs beskrivelse af, hvornår der skulle klikkes. De første 5 skridt talte ikke, derefter skulle der kommer et forløb på 5-6 skridt som var ok. Det blev bygget op til et længere forløb. Lille Bjørn var stadig virkelig tændt, og var lidt for langt fremme i noget af almindelig gang, men i løb blev det rigtigt pænt, og det endte også pænt i almindelig gang. Så den skrappe afslutning: alle 2-skridtøvelser og vendinger med klik for de ok, og ingen for de andre – men heller ikke afbrydelse. 2 skridt til venstre og på stedet venstre om gav skæve pladser. Og det samme gjorde 2-skridt fremad, fordi jeg ikke holdt blikket rigtigt. Og der skal også arbejdes med 2-skridt bagud. Lille Bjørn blev var meget tændt i denne kombination, og det er et af mange fokusområder, for vil skal gerne kunne udføre sekvenser af disse øvelser uden belønning (beskrevet i træningsplanen). Jeg er blevet meget bevidst om at holde blikket mod fokuspunkt lidt foran mig, og jeg har fuld tillid til at Lille Bjørn er hvor han skal være.
Jeg havde egentlig besluttet at stoppe træningen, men blev draget af feltet, og det gik ikke så godt. Lille Bjørn fandt diverse spændende snusepunkter ved hver fremsending, så jeg skulle måske være stoppet. Men principielt er det jo ikke hunden, der skal styre afslutningen, og jeg oplevede ham ikke som træt, kun som meget mere fokuseret på underlaget. Det endte med en nogenlunde ok fremsending på 5 meter, men noget rod var det. Jeg skal lige have tænkt over dette til næste træningsrunde.
En rigtig god træningsaften, hvorf jeg fik arbejdet præcis på de punkter, jeg ønskede, og fik nogle rigtigt anvendelige punkter at arbejde videre med. Og når selskabet er supergodt, så bliver det ikke meget bedre!

Ingen kommentarer: