lørdag den 5. november 2011

Lille Bjørn på dupperne


I torsdags havde jeg fødselsdag og i den anledning gav jeg kage på min arbejdsplads gennem de sidste snart to år. En af de ansatte har en søster, som har Bosses Bageri, og jeg havde lavet en aftale om at der skulle leveres et par ganske særlige kager til eftermiddagskaffen. Og jeg skal love for at de var noget særligt :-) På billedet ses en af de to kager, der som prikken over i’et havde fået Vicky Bjerrings pragtfulde foto af Lille Bjørn med apporten printet i marcipan. Det vakte behørig og berettiget beundring.



Aftenen blev fejret med Kirsten og Christian på L’éducation Nationale, hvor jeg fik


Ballotine de foie gras, viande de grisson, poire pochée au vin rouge épicé (Roulade af foie gras, lufttørret oksekød fra Alperne og pocheret pære i krydder-rødvin) samt


Suprême de faisan farçi à la Bourguignonne, purée de betteraves et blé au persil (Fasanbryst farseret à la i Bourgogne (m. snegle og rødvinssauce), rødbedepuré og hvedekerner m. persille). Et fantastisk måltid med lækre vine til.

I dag stod den så på LP-kursus med Birgitte Brüel gennem Sydkystens Hundeskole. Jeg havde åbent sagt, at jeg kun deltog fordi holdet ikke var fyldt op. Jeg er netop gået seriøst i gang med LP3-træningen med Lille Bjørn og med dugfriskt input fra kursus med Niina Svartberg 1-2.10 og Helle Damkjær 22.-23.10 samt ugentlig træning hos Johanna Allanach, mangler jeg ikke ligefrem ideer til det videre arbejde :-)
Fra Birgittes indledning noterede jeg specielt hendes fokus på det psykiske aspekt – det skal være tydeligt at man som fører tror på, at man er fantastisk, og at øvelserne skal lykkes. Så kropssprog, ansigtsudtryk, smil!!, signalerer dette og man skal aldrig aldrig vise i en konkurrencesituation at man ikke er tilfreds med hunden.
Der var tre officielle træningsrunder, men da flere deltagere var gået tidligt hjem blev der lige lidt bonusomgange til Lille Bjørn og mig.
I første runde arbejdede Lille Bjørn og jeg med stillingsskift. Og den korte udgave er, at vi skal starte forfra med denne øvelse, hvilket da også indgår i min træningsplan for ham.
I anden runde arbejdede vi med dirigeret apportering. For første gang nogensinde skulle Lille Bjørn prøve en LP3-apportering, og hold da op, det ser lovende ud! Han stod pænt ved keglen, han fulgte dirigeringen selvom han ikke havde set apporterne blive lagt (han kiggede kun på mig), han løb ud til apporten og tog den op med en ekstra kommando, og styrtede tilbage til mig. Vi arbejde med nogle gentagelser, og det gik strygende. Det at holde fast ved afslutningen er et andet af vores fokusområder, det fik vi et par nye ideer til: bytte apporten med en anden apport og fravælge frikadelle for apport. Der var ingen af dem der strøg ind på Lille Bjørns liste over foretrukne bytter i dag, men det er nogle ideer der inspirerede til nogle andre måder at opøve fastholden på. Det jeg blev mest imponeret over, udover de flotte apporteringer og det hurtige tilbageløb var Lille Bjørns vedvarende energi, han ville gerne arbejde med apporten samtlige 15 minutter!
Før tredje runde fik Lisa & Louie og Lille Bjørn & jeg en fri ved fod med forstyrrelser, hvor vi skulle gå parallelt og ret tæt op ad hinanden. Lille Bjørns fokus og koncentration er fantastisk, og bortset fra nogle enkelte distraktioner (noget i gulvtæppet) gik han superflot, inkl. nogle nydelige to-skridtsøvelser.
I tredje runde arbejdede vi med fremsending, og Lille Bjørn spurterede flere gange ud i feltet fra 20 meter. Men så var det tydeligt at dampen gik lidt af ham, og jeg besluttede at stoppe. Hold da op en energi fra den lille herre ved 1530 tiden!
Til allersidst fik Lille Bjørn så en mulighed for at arbejde med fællesdæk mellem to border collie hanner. Uha, hvor farligt. Han knurrede også en del af farlige Chief og Tiger, men da vi først gik i gang med øvelsen var han meget fokuseret, og jeg var ret imponeret over hvor flot han holdt positionen. Det var faktisk kun Birgittes frikadeller som kunne få ham ud af position; på dagen var de bedre end det fantastiske lammekød jeg havde med :-)
Tak til Birgitte for en veloplagt, engageret og entusiastisk præstation og en masse stof til eftertanke!

Ingen kommentarer: