torsdag den 26. juli 2012

En herlig sommerdag – eller træerne vokser ikke ind i himlen


Årets skønneste sommerdag hidtil, og vores planer om at tage til København blev droppet og der blev dømt hjemmehygge.


Det startede med improviseret lunch. Og så stod den på læsning, badning og lave ikke noget.

Aftenen stod i sommertræningens tegn hos Johanna. Jeg ville ikke drømme om at pjække fra træning, men som jeg sagde til et par af de andre: Hvis jeg skulle have valgt en dag at pjække, havde det været denne, for med 25-27 grader, badevand tæt på og almindelig varmedvaskhed havde det været nemt at vælge hundetræningen fra.

Men sande nørder pjækker ikke eller tager varmefri (undskyld Anita og Conni!!!).

Det skulle jeg nu nok have talt med Max og Lille Bjørn om inden vi tog af sted, for de var da bestemt ikke så meget med, som jeg havde regnet med … Johanna var overbevist om at det var fordi jeg havde været hjemme hele dagen, og at de simpelthen var trætte og det har jeg ikke noget godt argument imod. Desuden havde Lille Bjørn ligget og set på, da jeg trænede med Max, så han havde bestemt ikke slappet af inden han skulle på.

Så det var to hunde, der langt fra gik optimalt i dag – og det er jo godt at blive mindet om af og til, at tingene ikke bare kører af sig selv.

Max startede med to pæne fællesøvelser, en enkelt afbrydelse i hver øvelse (à 2 minutter), men ellers pæne forstærkninger i begge positioner.

Det var helt tydeligt at det distraherede voldsomt at skulle lave sit, stå og dæk i firkant med andre hunde, og 2-skridtsøvelser, hvor vi var 4 ekvipager der gik rundt om 6 kegler på række. Fokus var kun sjældent på mig, så det var virkelig en distraktion, der ville noget.

Vi fik lavet et par pæne spring, et flot stillingsskift og så skulle vi demonstrere næseprøven, hvor jeg nu under morgentræningen er kommet til, at han kan tage næseprøvepind, komme ind i plads og holde til jeg tager den. Det skulle vi så vise Johanna, og det gik ikke så godt. Vi arbejder videre hjemme på at få flow i forløbet.

Så var det Lille Bjørns tur. Fællesdæk gik superflot, 1 forstærkning undervejs. Fællesdæk startede mærkeligt. Lille Bjørn gik med, og da jeg skulle starte ham om lagde han sig tre gange på Bliv-kommandoen, så jeg var helt tilbage for at forstærke at han satte sig, inden jeg kunne gå. Derefter gik det flot, jeg havde to forstærkninger undervejs.

Lille Bjørn blev også tydeligt distraheret af de andre hunde i både positioner under gang og i 2-skridtøvelser, så det gik ikke helt godt. Stillingsskift med forstyrrelser var jeg heller ikke helt tilfreds med. I springapporten smed han to gange apport i aflevering, så vi måtte træne fastholdelse særskilt igen. I fremsendingen startede han med at løbe mod kantbåndet. Bakningen, som Nette og Lonni så, var heller ikke lige så skarp som den plejer at være.

Og endelig skulle jeg vise Johanna næseprøven. Lille Bjørn røg af sted som en raket, snusede vildt,  løftede en, smed og søgte videre og kom ind med den forkerte. Jeg kan ikke huske hvornår han sidst har gjort det - altså taget en forkert næseprøve. Så lavede vi et par gentagelser, hvor han tog den rigtige, men smed pinden i forbindelse med at han kom ind i plads.

Heldigvis har jeg aftalt træning i morgen kl. 9, og jeg håber at Max og Lille Bjørn møder friske og frejdige, så jeg kan afskrive aftenens træning med at problemerne skyldtes træthed …


Hjemme igen fik jeg lige lidt sen aftensmad i dette skønneste sommeraftenvejr.

Apropos nørderi. Border Collie Klubben har annonceret en rallyprøve på Samsø fredag den 19. oktober. Det er naturligvis Johanna (der også skal dømme) og Tove, der står bag, og sådan et vildt initiativ har jeg bare lyst til at støtte. Så jeg har nævnt prøven for Kirsten, og hun vil gerne tage med hvis jeg kan skaffe et ordentligt sted at overnatte, et ordentlig sted at få aftensmad og at der er nogle spændende butikker åbne. Jeg har selvfølgelig taget kontakt til Tove, og det ser ud til at det hele kan opfyldes, og så vil Kirsten og jeg tage turen til Samsø med tre hunde for at deltage i rallyprøve.

Ingen kommentarer: