torsdag den 12. juli 2012

Lidt men godt


Jeg har næsten sommerferie, men også kun næsten. Der er nogle opgaver, der skal løses, og et par møder, der skal afholdes. Så jeg synes ikke det bliver til så meget træning med hundene, men til gengæld har jeg tænkt mig om med træningen, når jeg endelig går i gang … håber jeg!

Det meste er ganske kort træning af detaljer. Med Max er det at holde på apport og næsepind, som er ugens øvelse i forbindelse med morgenmad og aftenmad. Han skal simpelthen holde fast i længere og længere tid uden at rulle eller tygge, så kommer der klik og godbid. Fjerde eller femte klik udløser madskålen.

Ovanlig vase i Ikea

Derudover træner vi fremsending til felt med target i alle mulige situationer, i går indviede vi nogle blå kegler, som er en vase Ovanlig fra Ikea, som var nedsat til 1 kr. Billigt træningsudstyr!!!

Ovanlig vase = perfekt blå kegle

Ellers er hovedfokus med Max at træne, mens der er andre hunde og mennesker, så derfor var jeg også i Jersie i tirsdags for at træne samtidig med at Susanne Bach kørte første del af sit LP-hold; vi fik trænet lineføring, fri ved fod, stillingsskift og stå. Pludselig strøg han hen til en af de andre hunde, men Susanne var hurtig og samlede ham op, og jeg gik over til springet med ham. Det gik ikke, vi var tæt på den højløbske tæve, som han helt sikkert havde bemærket, og han strøg lige over til hende. Men positivt: Indtil da var træningen gået godt.

Med Megan arbejder jeg med kontakt i fri ved fod og lidt i positioner på højre side, men hvis jeg ikke kan få det rigtige flow på venstre side er det ikke smart at træne for meget på højre, kan jeg høre mig selv sige til kursister – og nu også til mig selv. Jeg må erkende, at det bliver et langt, sejt træk at komme op på et niveau, hvor jeg mener vi stabilt kan få høje point i rally championklasse, så derfor har jeg også med 99 % sikkerhed besluttet at vi ikke deltaget i DM den 25. august. Hvis vi deltager, skal vi kunne gøre det godt, og det er jeg langt fra sikker på vil være tilfældet som det ser ud nu. Og så er der også den helt banale forklaring, at Megan simpelthen er dårlig til at slappe af, når vi kører bil. Hun sidder op i buret, og hvis vi skal af sted tidlig lørdag morgen til DM, Megan sidder 3½-4 timer, og vi derefter skal op, er vi bestemt ikke klar til at performe optimalt.

Så formentlig et afbud, og mon vi så ikke vil forsøge at kvalificere os til 2013, og så være toptunede der?

Lille Bjørns fokusøvelser er: stoppet i indkald, fastholdelse af apport og næseprøve, første skifte i stillingsskift på større og større afstand, samt 2-skridtsøvesler mv. i fri ved fod. Alt sammen noget, som det er dejligt nemt at træne i korte intervaller og ofte gør vi det helt spontant.

I går havde Anita og jeg så den ugentlige sommer rally og LP i Osted. Den gider jeg ikke skrive om, for det har Conni gjort aldeles fremragende i sin blogindlæg Tivoli i regnvejr :-)

Den 23. juli arrangerer Sydkystens Hundeskole i forbindelse med Solrød Kommunes Sjov Sommer noget hundetræning for børn. Lonni har designet det flotte diplom foroven, som alle deltagerne modtager efter arrangementet. Det er en dag, som vi altid glæder os til, for det er da bare skønt at opleve børnene arbejde med deres hunde.

Ingen kommentarer: