mandag den 23. juli 2012

Pardon me, if I’m sentimental – Sjov Sommer 2012 og 30 års fødselsdag


Foto: Peter Steffensen

I dag var det tredje gang Sydkystens Hundeskole var med til Sjov Sommer for børn i Solrød Kommune, og anden gang jeg var med, og det er en fantastisk oplevelse hver gang. Det er da noget af det mest livsbekræftende, jeg kan forestille mig, at bruge fem timer sammen med nogle dygtige instruktører fra hundeskolen (Anita og Christina) for at lave noget sjovt for 17 børn og deres hunde. Dagens program omfattede: rallytræning, agilitytræning, ideer til tricks og aktivering, fletning af fleecetov samt en hundequiz.






Som man kan se af ovenstående fotos krævede det dyb koncentration at lave fleecetov, men alle fik mindst ét med hjem.


Quizzen bestod dels i at man skulle gætte nogle hunderacer ud fra fotos, dels i at der skulle sættes navne på forskellige tegneseriehunde og –ejere, og hunde og ejere skulle parres. Quizzen var bestemt ikke nem, men alligevel opnåede to 28 ud af 29 mulige point, og i øvrigt med samme forkerte svar: De gættede på at Lille Bjørn var en Cairn terrier.


Jeg har ikke fotos fra selve hundetræningen, da jeg selv stod for rallydelen, men Anita fangede denne dygtige golden i færd med at plukke godbidder fra et tørrestativ. Under opvarmningen skulle Megan teste denne aktivitet, og hun forstod bestemt ikke konceptet :-(

Jeg er helt sikker på at alle børnene elsker deres hunde, og at den kærlighed bare bliver yderligere forstærket af de timer de brugte sammen med deres hunde dag! Det var en flok trætte og glade hunde og børn der blev hentet kl. 14.

På sådan en dag var det nemt for mig at komme til at tænke på min egen hundebaggrund. Jeg kom fra et hjem med klaver, men desværre ikke med hund, så det var først som voksen at jeg fik hund. I alt 14 er det blevet til, se oversigen på min hjemmeside, hvoraf vi stadig har de fire.

Netop i dag bliver de fire hunde tilsammen præcis 30 år, og så kom jeg på den mærkelige tanke: Hvilken hund har betydet mest for mig? Det er et svært valg, men heldigvis kan hundene ikke læse. Så:

Nr. 4: Max er kun 13 måneder, og vi får forhåbentlig mange gode år sammen, og han vil rykke op på listen.

Nr. 3: Emmy, læs historien om hende.

Nr. 2: Lille Bjørn. Han er kun 5 år, og vi er bare i gang med at udvikle os sammen. Han er hunden, jeg ville have pensioneret for flere år siden, men siden er jeg heldigvis blevet en meget dygtigere fører, og hold da op hvor er der sket en masse med vores samarbejde. Han har allerede præsteret mere i LP og rally end jeg kunne have drømt om, og vi er slet ikke færdige :-) Han er sådan en sjov hund at arbejde med. Og så har han en personlighed som er ganske speciel. Bare se Peter Steffensens dejlige foto øverst, taget i forbindelse med kurset med Kathy Sdao den 5. juli.


Eller dette foto fra i aftes. Vi sad og så fjernsyn, og så kiggede jeg ud i haven og så Lille Bjørn sidde i en havestol.

Nr. 1: Megan. Min vidunderlige Megan, en crossover hund, som har oplevet de mest underlige ting med sin fører, og alligevel følger mig i tykt og tyndt. Jeg tænker tilbage på vores træning til dressurprøverne i Spaniel Klubben, hvor jeg intet anede om positiv træning. Jeg tænker tilbage på vores mærkelige start i LP, hvor jeg intet anede om LP men begyndte at gå til prøver. Jeg tænker tilbage på vores helt tilfældige start i rally. Både i LP og rally er jeg gået fra klasse til klasse uden at være klar til det, og Megan er troligt fulgt med og vi har fået de titler, som jeg gerne ville have, selvom det bestemt ikke var på en optimal måde – heldigvis håber og tror jeg Lille Bjørn og ikke mindst Max har fået en meget bedre fører end Megan har haft!

Hvis og hvis og hvis. Der er så meget der kunne have været anderledes, hvis jeg for nogle år siden havde vidst det, jeg vidste i dag. Men sådan er livet, man bliver – forhåbentlig – klogere og klogere. Hvis jeg skulle leve hundelivet om med kun én hund, ville det være med Megan ved min side.

Ingen kommentarer: