søndag den 23. september 2012

Megan i LP3 og Max i LP2

I dag havde Hundekompagniet arrangeret generalprøver i LP og rally. Jeg havde tilmeldt Megan og Lille Bjørn i LP3 og Max i LP2. Men jeg havde været så fornuftig at afmelde Lille Bjørn, så Christina og Tempo fik pladsen, og vandt i øvrigt med 270 point!

Dommer var Erik Sørensen, og der var ingen slinger i valsen, men meget skarpe og præcise kommentarer og points.

Megan var sidst oppe i LP3 12. september 2010. Hun gik sit livs prøve og det var hendes definitivt sidste LP3-prøve. Men men, Spaniel Klubben Region 2 med Anne Ingevold som dynamisk drivkraft, har annonceret et stort spanielarrangement 10.-11. november. Og jeg må indrømme at jeg blev lidt tændt på at prøve om Megan ikke kunne klare en officiel LP3-prøve til.

Jeg kan helt ærligt sige, at Megan og jeg ikke har trænet LP siden for to år siden. Naturligvis indgår en masse af momenterne i rally, men det er noget helt andet at skulle gennemføre hele LP3-programmet. Så dagens generalprøve var en perfekt anledning til at prøve af, hvor vi stod.

Jeg var mere end tilfreds med Megans indsats!
  • Fællessit: 10
  • Fællesdæk: 7½. ”Rejser sig ved slut på andens kommando. Ekstra kommando ved start.” Megan satte sig op efter at være dækket af, så jeg troede faktisk vi fik nul.
  • Fri ved fod: 6. ”Hund flagrer i gang/alle gangarter. Et par skæve pladser. Fører retter ind efter hund og skal passe på hånden.” Megan gik rigtigt pænt det første stykke, men et så langt forløb uden ros (som i rally) har vi ikke prøvet længe :-)
  • Stillingsskift: 5. ”Hund mister de to sidste positioner og rykker en del frem.” Ja, det var ikke rigtigt godt …
  • Dirigeret apportering: 7½. ”Hund hænger på vej frem til kegle. Fører bruger et par ekstra kommandoer. Lille skæv plads, ellers fint.”
  • Springapportering: 10. ”Ok.”
  • Stå, sit, dæk: 0. ”Hund mister desværre to positioner.” Megan stod flot i alle tre positioner.
  • Indkald med stå: 0. ”Hund stopper af sig selv et par meter før kegle og skal hjælpes i gang. En del ekstra kommandoer.” Jeg tror Megan kan huske denne øvelse alt for tydeligt :-)
  • Fremsending: 8½. ”Poter udenfor felt. Kraftig ekstra kommando ved indkald.”
  • Næseprøve: 9. ”En lille kropskommando i starten. Skæv plads ved afslutning.”
  • Helhedsindtryk: 8½. "Dejlig rolig hund. Pænt og præcist førerarbejde. Hund mangler dog lidt sikkerhed i et par øvelser.”
Samlet 184 point og en 3. præmie. Og en meget tilfreds fører. Det kan godt være vi er lidt rustne i LP, men vi skal nok få styr på de værste udeståender, så vi kan gøre det godt den 11. november.

Så blev det Max’ tur. Ovenpå gårsdagens mindre vellykkede debut i LP2 havde jeg tænkt en del over hvordan dagen skulle gribes an, og bl.a. fået nogle råd fra Johanna, som jeg bestemt ville prøve af.

Max er blevet forstærket i at stikke af, så jeg skal finde noget, der er en stærkere forstærkning, som jeg kan tilbyde ham. Kaninskindet blev taget frem i morges, det er han meget vild med. Og jeg varierede nogle haveøvelser med trækkeleg med kaninskind og med godbidder som belønning. Ideen er naturligvis, at forventningen om kaninskindet er belønning, får ham til at arbejde.

Til generalprøven havde jeg allieret mig med Lonni som fotograf, og – ikke helt planlagt, men meget belejligt – Christina som opsamler af løssluppen Max. Jeg havde en indledende samtale med Erik om mit mål med prøven, og som man kan se spillede han 110 % med!



Første øvelse var fri ved fod, som jeg valgte at gennemføre fuldt ud på normal vis. Vi fik 6½ med følgende kommentarer: ”Hund flagrer en del i begge gangarter. En del ekstra kommandoer. Og et par skæve pladser.”

Så kom springet og som man kan se på videoen kom der nogle springture, helt som til den officielle prøve i går. Lonni kæmpede med at finde Max med kameraet, det var bestemt ikke nemt!



Så hentede jeg tøjsnoren, som jeg har brugt til træning. Den er kun små 2 meter, men tilpas lang til at jeg ofte vil kunne nå at stoppe ham, hvis han stikker af. Det forsøgte han én gang i apportering og én gang i Stå og sit, og så ikke mere.

Vi fik point i følgende øvelser
  • Stå og sit: 7. Lidt rodet start. Et par ekstra kommandoer. Ellers flot!
  • Stillingsskift: 9½. Ekstra kommando i 2. position. Ellers flot!
  • Indkald fra dæk: 9½. Hund afslutter lidt langt fra fører, ellers flot.
  • Næseprøve: 8. Et par ekstra kommandoer ved afslutning. Hund tygger lidt kraftigt.
  • Helhedsindtryk: 7. Et noget ufærdigt par, hvor der mangler en del sikkerhed og træning i øvelserne. Fører støtter sin hund godt.


Det var dejligt at opleve at han faktisk udførte noget pænt LP2-arbejde, men vi skal da bestemt have professionel hjælp til at håndtere dette problem.

Ingen kommentarer: