lørdag den 1. september 2012

Store Hestedag


Anita morer sig, Lille Bjørn snuser og Megan ser skeptisk ud.

I denne weekend afvikles Store Hestedag på Roskilde Dyrskueplads. Der er samtidig en masse hundeaktiviteter, blandt andet har Sydkystens Hundeskole en stand, hvor man kan prøve rallylydighed.

Jeg havde for en gangs skyld vist selvdisciplin, da jeg tilmeldte DKK’s prøver i weekenden, for jeg kunne jo have tilmeldt Megan i rally, men endte med Lille Bjørn i LP3 i dag og Max i LP1 i morgen.

Jeg havde stillet telt op til standen i går, og var lidt skeptisk overfor det areal, hvor der skulle afholdes lydighedsprøver, men heldigvis viste det sig at prøverne var flyttet lidt, så arealet var helt ok.

Jeg var fremme allerede ved 9-tiden, fordi der kun var 5 LP1-hunde og 1 LP2-hund før LP3, men klokken blev over 11 før vi kom i gang med fællesøvelserne.

Banegennemgang i ekspertklasse

Ventetiden blev brugt til en masse hundesnak, samt at følge rallychampionklassen med 7 deltagere, heraf 3 nørder, som blev hhv. 1, 2 og 3 – til lykke til Charlotte, Annie og Conni!

Fællesøvelserne gik fint. Lille Bjørn fik lagt sig i sitten efter 53 sekunder og fik 8½. I fællesdæk fik han 9½, trukket for en skæv plads – jeg fik at vide at der havde været en del uro, og 3 ud af 5 i vores gruppe havde rejst sig i dækken.

Der var tre hunde før os, så Lille Bjørn kom i bur og ud da ekvipagen før os var halvvejs. Vilkårene var tæt på optimale, måske en anelse for varmt. De officielle resultater kan læses her. 200,5 er vores bedste resultat i LP3 til dato, omend jeg synes jeg fik for meget. Der var mange gode momenter, men også synliggørelse af nogle områder med store muligheder for forbedring.
  • Sid i gruppe. OK, selvom han lagde sig 7 sekunder før tid. Men det er første gang vi får begge fællesøvelser, og det var bestemt skønt.
  • Fællesdæk: Ok
  • Fri ved fod: Det var bestemt noget rod, og jeg skal tage denne øvelse op til revision.
  • Stillingsskift: Ok. Han tog dæk-stå i første kommando (!), fik en ekstra kommando undervejs, og skulle have ekstra kommando i afslutningen.
  • Apportering: Tja. Han drejede rigtigt, kunne ikke se apporten (jeg havde valgt den mindste, da den næstmindste virkede meget stor), og jeg måtte dirigere flere gange før han fandt din rigtige apport og kom flot ind med den. Det var venlige point.
  • Springapportering: Det var første gang vi prøvede det hvide spring, så jeg stille mig længere til højre foran springet og kastede apporten mod højre. Lille Bjørn løb udenom ud, men sprang korrekt tilbage og afleverede pænt. Bagefter fik vi trænet med det hvide spring :-)
  • Stå, sid, dæk: Ståen var noget rod, men resten superflot. Ok.
  • Indkald med stå: Det kan vi stadig ikke, vi er ikke kommet langt nok i træningen.
  • Fremsending: Superflot
  • Næseprøve: Flot.
Så summa summarum: Lille Bjørn arbejde godt og glad, og var også helt på i de sidste to øvelser. Så jeg har gode forhåbninger inden DM for terriers næste lørdag.


Amanda fortæller om rally

Standen med rallydemo – vi havde hyret Amanda til at stå for den, og i dag var Anita også med hele dagen. Det virkede rigtigt godt og der kom mange der skulle prøve hvad rally var for noget.

Amanda havde bedt om at få Megan som demohund, og det gik meget fint, selvom der vist var enighed om at Megan var som en stor hvalp – hun er glad for alt og alle, og går systematisk efter alt spiseligt på jorden og i folks hænder og alle andre steder.

I morgen står den på Max' debut i LP1. Jeg glæder mig rigtigt meget!

Ingen kommentarer: