søndag den 21. april 2013

LP3-generalprøver


Max slapper af (Foto: Trine Rafn)

Det var virkelig en dag i hundenes tegn og de er rigtigt trætte alle 3. Max og Lille Bjørn startede ved hallen lidt i 9, hvor vi havde sat Anita, Amanda, Lonni, Trine og Joan stævne for at gennemføre LP-generalprøver for fuld udblæsning. 1 delvis Eliteklasse, 5 LP3’er, 1 LP2 og 1 LP1. Vi stillede fuld ring op, vi stillede telt op, og der var dommer, prøveleder og sekretær det meste af tiden, utroligt så mange roller der kan fordeles mellem 6 personer.

Osseau i springapport (Foto: Trine Rafn)

Dagens bedste oplevelse - næste efter mine egne hundes - var Anita og Osseaus dirigerede apport og springapport. Jeg dømte dem selv og gav vistnok 9 og 9½, men at se hvor disciplineret Osseau udførte øvelserne, og Anitas glæde over at de to øvelser, som hun har kæmpet så meget med, pludseligt lykkedes begge to, det var da bare en fornøjelse!

Max’ LP3 var en blandet fornøjelse. Der var en del der gik godt: fællessit, springapport, indkald (uha dada!!!) og næseprøve. Fri ved foden var hæderlig, og resten (5 øvelser) fik vi alle nul for.

Men et nul er (naturligvis) i min opfattelse et vidt begreb. Så her er de øvelse for øvelse.
  • Fællesdæk. Han rejste sig efter 1 minut, men havde ikke pebet, og han snuste = var ikke utryg. Jeg dækkede ham af igen, og det samme skete lidt senere. Efter yderligere en periode mente Trine bestemt jeg skulle belønne, så det gjorde jeg. Og normal afslutning. Uha det var godt. Kun lidt lyd og det var efter at jeg havde belønnet og gik i skjul igen.
  • Stillingsskift. Vi startede med skiftet dæk-sit, og skulle derfra i stå; det skete ikke, så jeg måtte gå tættere på, og så ville han. Og så gennemførte vi resten på fuld afstand, specielt stå-sitten synes jeg var lækker.
  • Positioner under gang. Vi mistede de to første positioner, ståen troede jeg ellers vi havde styr på, ak nej.
  • Den dirigerede apport var helt håbløs, Max fulgte slet ikke dirigeringen.
  • Fremsendeingen var den helt store nedtur, for vi havde fået lavet et setup hvor kantbånd og felt stod på en måde, så afstanden mellem de to åbenbart kunne opfattes som et felt. Så er det virkelig man begynder at fundere over hvad hunden går efter.
Min konklusion: Der er meget der ikke virker helt klar til LP3. Der skal seriøst arbejdes med generalisering.

Lille Bjørn arbejdede virkelig godt i dag. Der var en række detaljer der kiksede, men generelt var jeg ualmindeligt tilfreds med ham.
  • Han lagde sig efter 20 sekunder i fællessitten (naboen lagde sig præcis samtidig, var det noget de havde aftalt?),
  • Perfekt fællesdæk.
  • Flot fri ved fod men desværre en række skævsidninger,
  • 4 ekstra kommandoer i stillingsskift (stå-dæk resulterede i stå?),
  • en flot dirigeret apport men meget tæt på tyvstart,
  • han tabte springapporten i forbindelse med tilbagespringet,
  • han fik nogle flotte stå og dæk under gang men mistede sit,
  • han lavede et superflot indkald (jeg mistede fordi jeg skulle bruge en ekstra indkaldskommando)
  • og endelig en meget pæn næseprøve.
Den næstsidste prøve i konkurrencen Årets rallychampion blev afholdt i dag og listen er opdateret i eftermiddags.

Christina er i gang med en uddannelse som hundemassør, og i dag fik Megan og Lille Bjørn glæde af at være to af hendes demohunde. Megan var skeptisk, men det virkede som om hun endte med at nyde det. Lille Bjørn havde vi advaret Christina imod, men han var naturligvis eksemplarisk.

Ved rallyprøven 26.4 i Hvalsø skal jeg være dommerelev og havde inden tilmeldt Max og Megan. Det ser heldigvis ud til at Sidsel og Bylgja kan overtage Max’ plads, så er det nemmere at overskue for mig, og Sidsel blev meget glad.

Til aften havde vi bestyrelsesmøde i Sydkystens Hundeskole, og det gik lidt over tid, fordi vi blev revet med. Jeg er ret vild med den bestyrelse!

Ingen kommentarer: