tirsdag den 16. juli 2013

Gang i træningen

Max i flot springapport (Foto: Trine Rafn)

Efter en for mig lang træningspause startede havetræningen igen i går og i dag stod den på generalprøve på et nyt areal i Tåstrup sammen med Trine og Lonni.

I går blev der også lidt rallytræning med Megan, men ellers har der været arbejdet med Max og Lille Bjørns LP, med fokus på indgange, starter, korte pas, belønninger undervejs. Og som afbræk nogle fulde øvelser.

Selvom der ikke var ret mange forstyrrelser i dag, var der lidt, og det var rigeligt til at distrahere Max. Så i dag gik han i mange momenter noget dårligere end hjemme. Men egentlig ikke ret meget dårligere.

Momenter jeg skal have fokus på er vendinger i fri ved fod, stillingsskifter til stå, fremsending fra kegle til apport. Stå under gang og styrkelse af stoppet i indkald (er ok, men skal være skarpere). Springapport, fremsending og næseprøve er blevet lækre.

Lille Bjørn var tydeligt skarpere i dag end i går. Jeg tror det er godt for ham at ligge og kigge på andre der er oppe og så virkelig være på dupperne, når han kommer ind.

Selvom det var godt lummert, det har været ved 17-tiden han skulle gennemføre generalprøve, gik han for fuld damp. Bortset fra at han ikke ville stå i stillingsskift (tak til Lonni og Trine for tips til forbedring af håndtegn), ikke ville sitte i positioner under gang og startede med at tage en forkert næseprøve, gik han virkelig flot. Der er altså detaljer der virkelig udvikler sig.

Starterne blev superflotte, fordi han er blevet forstærket for dem (!!!) og han holder apport og næseprøve. Den dirigerede apport, springapporten, stå og dæk under gang, indkald og fremsending var rigtigt gode.

Jeg synes virkelig jeg med begge hunde er begyndt at få en god balance mellem fokus på de detaljer der betyder noget for mig, og de kombinationer – herunder fulde øvelser – der sikrer afveksling i træningen. I dag havde jeg nogle virkeligt gode overgange mellem øvelser med Lille Bjørn, og at se ham arbejde så godt i den varme var virkelig skønt.

Jeg har planlagt et par generalprøver til, næste gang i Ølstykke. Ja, nu er der også gået sport i at træne forskellige steder!

Ingen kommentarer: