søndag den 4. august 2013

Prøveweekend

Merete og Jewel samt Paul og Max (Foto: Asta Kleding)

Denne weekend har jeg benyttet til at deltage i LP-prøver lørdag arrangeret af Dansk Berner Sennen Klub og rallyprøver søndag arrangeret af Klubben for Hyrde-, Kvæg- og Gårdhunde uden specialklub (KHKG). Begge prøver blev afholdt i Køge, så det var dejligt tæt på for mig.

Jeg har sjældent gået til prøver med så små forventninger. Jeg synes ikke Lille Bjørn har gået rigtigt godt i LP et stykke tid og han får det hurtigt for varmt. Max kan gå fantastisk i LP og han kan det modsatte, han er meget ung og skal have tid til at modnes. I rally har træningen i sommerperioden været minimal, men Megan skal til DM, så vi har meldt til et par prøver for at varme op, og Max er tilmeldt de samme prøver, for at få noget prøvetræning.

Da Kirsten meget sjældent læser min blog tør jeg godt skrive, at det har kostet 978,49 kr. at deltage i disse prøver (975 kr. + kortgebyr på 3,49 kr.). Det håndgribelige udbytte af de fire prøver er to næseprøvepinde, to glas med Berner Sennen Klubbens logo samt fire små poser foderprøver – det er godt det ikke er pga. præmierne vi går til prøver :-)

Lille Bjørn var oppe som nr. 2 i LP3 i går. Han lagde flot ud med 10 i fællessit og 9½ i fællesdæk (ekstra pladskommando til sidst). Fri ved fod var skrækkelig, han hang og snusede og var kun begrænset med; vi fik et ikke uvenligt 5.

Stillingsskift ville han slet ikke, end ikke da jeg stod to meter fra ham; 0.

Den dirigerede apport var en positiv overraskelse; han hang noget i følget ud til keglen: jeg skulle bruge en ekstra dirigeringskommando, jeg skulle bruge en ekstra kommando for at skulle tage apporten, men han kom ind med og vi fik 7.

Springapporten fik vi 0 for. Efter et par ekstra kommandoer stod han foran springet og man kunne bare se på ham at det var uoverkommeligt for ham at komme over …

Han fik stå og dæk under gang, mistede sitten og vi fik 6.

Indkaldet var flot, trukket ½ for skæv plads = 9½.

Feltet gik også flot, vi fik 9, trukket for ekstra fremsendingskommando og lidt hæng i afslutningen.-

Og næseprøven, som ellers har voldt problemer, gik nogenlunde: Jeg måtte bruge ekstra kommando og håndtegn, og han smed pinden til sidst. 8.

På trods af varmen fik han altså pæne point i de sidste 3 øvelser.

Den fulde kritik kan læses her. 188½ og en 3. præmie synes jeg har vel ok på sådan en dag.

Max var 6. hund og startede flot med 10 i fællessit og 8 i fællesdæk - han lå uroligt; en god start.

Fri ved fod må være tæt på vores livs dårligste, hold da op noget skrammel. Max hang og snusede og var totalt ukoncentreret – det var et venligt 5-tal vi fik …

Stillingsskiftet gik flot, han rykkede lidt frem, men tog alle positioner på 1. kommando: 9½.

Dirigeret apportering, som vi kæmpere en del med, gik også fint: han hang lidt ved udgangen, skulle have en ekstra dirigeringskommando og bare apporten lidt løst, 8½.

Springapport 9½, trukket for lidt tygning.

Vi mistede dækken i positioner under gang og følget var ikke pænt, 6½.

Indkaldet var superflot – 10.

Fremsendingen fik vi desværre 0 for. Max stillede sig til venstre for feltet, jeg overvejede at dirigere ham (hvilket vi ikke har trænet), han satte sig og jeg dækkede ham af. Da jeg skulle bruge en ekstra indkaldskommando fik vi 0. Marianne forklarede at afdækning uden for feltet = 5 hvis øvelsen i øvrigt er i orden, så det ekstra indkald kostede resten.

Næseprøven var ok, vi fik 8, trukket for tygning, Max smed og samlede op, og en skæv plads.

Den fulde kritik kan læses her. Max gik rigtigt flot, han var ukoncentreret men udførte øvelserne og vi fik 204½ og en stor 3. præmie.

I dag gik turen så til Rishøj Idrætscenter med Megan og Max. Det ville være synd at sige at jeg var tilfreds med resultaterne. Megan så ud som om hun blev bange da vi gik det første skridt på banen, og jeg havde ingen kontakt i starten. 1 10’er (stop i spin), 4 3’ere og 6 1’ere, og vi var nede på 72 point og en 5. plads på dagen. Og en rigtigt dårlig for-generalprøve til DM.

Max var ligeså ukoncentreret som i fri ved foden i går, han var stort set ud for mig hele tiden, men han fokuserede på alt muligt andet, så det endte med 9 1’ere og dermed 91 point og 3. vinder på dagen.

Merete og Jewel blev 2. vinder, og vi blev fotograferet af Asta, som kort tid efter gjorde Ludvig til RBM.

Ingen kommentarer: