søndag den 8. september 2013

Marginaler


De Nye rallyskilte

I går blev de detaljerede resultater fra DM i Lydighed og Rallylydighed offentliggjort, og det var meget spændende læsning for mig. Jeg vidste jo at Megan og jeg var kvalificeret til finalen som nr. 10, men nu kunne jeg se hvor tæt det var:

Nr. Fører Hund Tid Point
10 Paul Lysholdt Happy Lean's Brown Sugar 2:32:10 85
11 Annie Larsen Ishundur's Tyra 2:32:40 85
12 Susanne Sørensen Tvingsfields Electric Dance 2:41:44 85
13 Charlotte Lia Holckenhus' District Attorney 2:57:94 85

Så vi kom til finalen med en margen på 0:30 sekunder til nr. 11.

Vi endte på en samlet 5te plads:

Nr. Fører Hund Tid 1 Point 1 Tid 2 Point 2 Gennemsnit
1 Pia Fischer-Henrichen Nemo 2:33:72 94 230:63 98 96,0
2 Pia Lyholm Halvorsen Khetashio Mereenie Loop 3:12:03 87 3:02:01 98 92,5
3 Tom Mathiasen Money 2:11:72 95 2:17:16 89 92,0
4 Erik Martinussen Khetashio Beat'm All 2:14:32 90 2:05:52 90 90,0
5 Paul Lysholdt Happy Lean's Brown Sugar 2:32:10 85 2:34:55 89 87,0
6 Lone Sommer Nice of You To Come Bye Panik 2:28:34 93 3:07:27 80 86,5
7 Lise Gross Pedersen Honnie From Melody-Mountains 2:25:38 94 2:53:36 78 86,0
8 Ditte Maria Wolsted Border Top's Kenzie 2:51:85 89 2:51:03 76 82,5

Igen meget tæt. En ommer mere ogr vi var endt på 7. pladsen.

Ugen har budt på det sædvanlige program. LP-hold mandag og lidt træning med Max før og efter, tirsdag lidt træning med alle tre hunde i haven. Onsdag rallyhold i Osted og LP-hold med Max bagefter og torsdag LP-træning med først Max derefter Lille Bjørn.

Med Megan har der naturligvis været fokus på de nye rallyskilte. Jeg synes det er skønt at der er kommet en hel stribe nye og sjove øvelser, samt en række øvelser der naturligt bygger op til sværere skilte i højere klasser. Jeg kan godt mærke en fantastisk energi hos Megan igen. Jeg tror 110 % på at DM-turen har givet vores samarbejde et mentalt boost, og hvor er det dejligt at opleve hendes fantastiske arbejdsglæde.

Det samme gælder også Lille Bjørn. Vi træner ikke så meget, men desto mere er han på når vi træner. Fællesøvelserne og indkaldet er blevet gode og stabile, fremsending er også ret sikker og positioner under gang er ved at være det. Springapporten fungerer fortsat fint.

Dirigeret apport er også blevet ret god, men pladserne og fastholden af 250 g apporterne er ikke så gode. Vi arbejder lidt med det, men jeg må erkende at det er en af de detaljer som jeg ikke vil kæmpe med.

Efter at være faldet helt fra hinanden begynder stillingsskift at fungere igen, jeg passer på ikke at forcere.

Fri ved foden arbejder vi ikke så meget med, men når vi træner det er det sjovt for os begge.

Og så er der næseprøven. Der er stadig nogen smuttere, af ivrighed eller stress? Men øvelsen er pæn og ingen tvivl om at han ikke har problemer med diskriminering. Men fastholden er bøvlet.

Men samlet er det fint, og jeg ser frem til de kommende prøver med ham, de ligger tæt den kommende måned, hvor vi skal op til en prøve hver weekend.

Max har der været udfordringer med den sidste periode. Han er meget hanhund lige nu, og det har i perioder været endog meget svært at fastholde fokus i træningen.

Fællessitten har jeg haft voldsomme problemer med – Max er begyndt konsekvent at rejse sig når jeg er gået 3-4 skridt - så i torsdags hos Johanna startede vi forfra. Fællesdækken er bestemt også meget ustabil.

Fri ved fod er med fokus på at holde fokus i lidt længere stræk, vendinger og to-skridtsøvelser og vendinger på stedet, hvor han er begyndt at komme lidt for langt frem.

Stillingsskift kan han lave superflot, men han er ualmindeligt let at distrahere.

Dirigeret apport, ganske ustabil endnu, men vi arbejder med markering ved udlægning og selve dirigeringen.

Springapporten er god, men jeg skal sådan passe på at han ikke knaldapporterer, så det træner vi.

Positioner under gang er vi ved at have styr på: kontrolleret tempo og ro og det virker.

Indkaldet er favoritøvelsen pt. og har været det et stykke tid.

Fremsendingen er generelt flot, men igen er det let at distrahere ham. Ved torsdagens træning tog han flere springture, bl.a. en i forbindelse med en fremsending.

Næseprøven er ok.

Samlet set vil jeg ikke påstå at jeg føler vi har et samlet, sikkert program, langt fra. Vi er tilmeldt 4 prøver den kommende måned og så må vi se hvordan det går.

Fredag måtte vi droppe agilitytræningen pga. en middagsinvitation

Og i går dømte jeg rallyprøver indendørs sidst på eftermiddag og til ud på aftenen. 41 hunde tilmeldt og alle kom, det tror jeg ikke jeg har oplevet før.

Der var en del fine præstationer men også rigtigt mange som havde problemer. Det var for mange første gang inde eller første gang på kunstgræs, så det i sig selv kunne være en udfordring.

Men godt humør, god stemning, masser af flotte præmier.

Bestyrelsen i Sydkystens Hundeskole gav sig selv en masse positiv feedback bagefter – vi synes vi gør det meget godt :-)

Vi har søgt om at afholde prøver 31. december 2013, for at fortsætte den tradition vi startede sidste år med en nytårsprøve. Og så har vi søgt om at afholde en dobbeltprøve den 5. januar 2014.

Ingen kommentarer: