søndag den 16. februar 2014

Det er ikke så svært, når man først får det lært

De tre bedst placerede i "min" begynderklasse 15. februar 2014

De nye rallyskilte blev offentliggjort på DKK’s hjemmeside sidst i august 2013. Der blev afholdt et informationsmøde på Fyn 2. oktober, hvor skiltene blev gennemgået. Der var livestreaming fra mødet så vi, der ikke kunne være med på Fyn, også kunne være med. De nye skilte blev taget i brug officielt 26. januar 2014 og i praksis ved 2 prøver 1. februar 2014, 5 måneder efter offentliggørelsen.

Sydkystens Hundeskole har – i lighed med mange andre hundeskoler – holdt informationsmøder om de nye skilte og haft træningstimer, som kun drejede sig om de nye skilte.

Jeg tilmeldte mig specielt prøven 1. februar 2014 i Sorø, for at kunne sige, at jeg havde været med, da de nye skilte kunne bruges i praksis for første gang.

I går dømte jeg (sammen med Lone Sommer) ved en dobbeltprøve, arrangeret af Nr. Broby Agilityforening, og havde for første gang lagt baner med nye skilte, banerne kan ses her.

Jeg dømte 24 ekvipager, Lone cirka det samme. En markant forskel i forhold til en tilsvarende prøve 1. december 2013 med 45 ekvipager til hver.

Hvorfor?

Det talte jeg med arrangørerne om, og den eneste ”gode” forklaring vi kunne finde på var ”de Nye skilte”. Der er tilsyneladende flere steder man oplever mærkbar tilbagegang i deltagertallet og formoder, at det skyldes ”de Nye skilte”.

Jeg vil bestemt ikke afvise, at det er grunden. Men jeg kan ikke forstå, at det virkelig kan være årsagen. Jeg véd godt, jeg ikke er typisk rallyudøver: Jeg går til rally med alle mine 3 hunde, jeg underviser i rally og jeg dømmer rally. Men alligevel.

Jeg har konkurreret i rally siden 23. juni 2007, hvor Megan og jeg debuterede med uimponerende 73 point. I de over 6 år siden da, har der været minimale ændringer i regler og skilte. Jeg synes, det var skønt, at det kom nye øvelser og har sat en ære i at være klar til prøverne 1. februar 2014. Ja, der var øvelser vi ikke følte os helt klar til, men i bund og grund synes jeg ikke sværhedsgraden er øget nævneværdigt.

I begynderklasse: Hunden skal kunne snurre rundt mens føreren går, lave et sidestep til venstre, gå et 8-tal, stå når føreren stopper og bakke et skridt. Jeg vil påstå, at de fleste har lavet de øvelser eller noget tilsvarende i forbindelse med hvalpetræning eller et trickshold. Der er intet svært i det, det er bare nye øvelser i rally.

I øvet klasse: Der er sideskift, de kan være lidt drilske, men det er noget enhver agilityudøver bare siger ”nå” til. Der er et skridt til venstre, venstre om bliv og kald ind, to tyskervendinger, bakke 2 skridt og cirkel i gang omkring fører. Jeg vil ærligt indrømme, at et skridt til venstre og cirkel omkring fører, er øvelser, jeg har arbejdet lidt mere med end de andre, men igen: De er ikke urimelige. I cirkel omkring fører må føreren også sætte tempoet ned, så er det til at have med at gøre. Og så er der et af skiltene 3-11 der skal kunne udføres i løb eller langsom gang.

Stramningen er at der nu kræves 85 point til en pind. Det synes jeg, er en ganske fornuftig stramning. Der er ekvipager der er kommet hurtigt i ekspertklasse, og den er altså noget mere krævende, og så er det fint med en stramning, så det er lidt sværere at rykke op.

Ekspertklassen … Man skal kunne gå fra hunden i sit, dæk eller stå og kalde den til sig, det har formentlig ikke krævet ret meget træning hos nogen. Man skal kunne gå fra hunden i sit, dæk eller stå, hente en spand, samle hunden op, gå til næste skilt, gå fra hunden i sit, dæk eller stå og stille spanden og samle hunden op igen; der er forhåbentlig heller ikke nogen der synes, at det er en avanceret øvelse. Så er der spring, ro, spring, svarende til LP2-springet. Gå hen og læg dig, hvor hunden sendes til et felt på 1,2 m x 1,2 m fra højst 5 meters afstand. Og endelig sit, 1 skridt stå, 1 skridt sit, 1 skridt dæk. Igen, nogle nye øvelser, men ingen kan overbevise mig om, taget en for en, at der er noget svært i nogen af dem.

Championklassen har fået nogle ganske få nye skilte: to nye sideskifter (hund foran rundt og hund bagved rundt), som i forhold til de andre sideskifter ikke er ret svær. Sit under gang. Dobbelt spring – ro – og tilbagespring. Sit, 1 skridt bagud hunden bakker, 2 skridt bagud og hunden bakker.

Udfordringen er naturligvis, at man i championklasse skal kunne ALLE de nye skilte BÅDE på venstre OG på højre side. Men med mit kendskab til udøvere i championklasse, er det en sport i sig selv, at kunne øvelserne lige godt på begge sider :-)

Så, hvad er konklusionen på dette?

De nye skilte har været kendt i over 5 måneder. Der er ingen urimeligt svære eller krævende øvelser imellem. For de fleste hundeførere (og ikke mindst hunde!), vil det være en kærkommen variation i træningen, at arbejde med de nye øvelser.

Hvis du ikke allerede er i fuld gang med OGSÅ at træne de nye skilte, så er der uden tvivl en klub i nærheden, som kan hjælpe dig …

Der er bare ingen undskyldninger for ikke at tilmelde sig rallyprøver!

Rally er og bliver ved med at være en hundesport for alle hunde og førere!

2 kommentarer:

Camilla Johannessen sagde ...

Jeg må give arrangørerne/manglende deltagere ret, hvis man kommer som forholdsvis ny udøver og IKKE er rutineret i agility (og der er forskel på at kunne have hunden til at tage nogle spring på højre side, og så pludselig følge tæt ved siden og kunne udføre lige pladser m.m.), ikke har gået på tricks eller "fornuftigt" hvalpehold, eller bare ikke har trænet videre på de øvelser man startede på dengang, og nu står med en "ældre hund" som man troede skulle have lidt lette øvelser, og så skal den til at lære nyt, hvilket som sådan ikke er dumt, men det er måske mængden af nyt stof som kvæler folk?...desuden en opstramning på udførelsen, ingen tøven.. tja.. jeg kommer ikke til at gå til prøve før jeg er HELT sikker på vi har styr på det.. håber vi har til sommer når der er prøve hos SHS.

Jeg synes at det bærer præg af at dem som har lavet de nye regler er for meget inde i sporten..? For dygtige? Hvorfor skal rally være svære end "alm" DKK lydighed?

Jeg har ikke fulgt med i debatten som fandt sted i forbindelse med ændring af reglerne, men er bare stillet op, og tror jeg har godt af en pause, for jeg kan mærke noget fjendtligt inde i mig selv i forhold til prisen på prøven (som muligvis er rimelig nok i forhold til udgifterne), men hvis man på forhånd ved at der er 4-5 skilte man ikke kan, så gider man vel ikke stille op for at få 60 point?..slet ikke hvis der skal 85 til at bestå med en pind?

Mit bedste bud er at folk er hjemme og øve sig, eller har fundet noget "lettere" at tage sig til ;-)

Dejligt at I gider at stille op både her og der og gør jer umage med baner, det synes jeg er rigtig fedt. :-)

Unknown sagde ...

Poul, jeg er ikke enig med dig i at rally som det er efter de nye regler er en sport for alle hunde :( og derfor boykotter jeg rallystævner p.t. - sorry.
Mvh Ulrike