fredag den 5. september 2014

Enetime hos Anja

Jeg traf Anja Christiansen første gang den 22. august 2008, da vi begge startede på Hund & Trænings klikkerinstruktøruddannelse Hun er en eminent dygtig hundefører - hun blev for nylig Verdensmester i HTM med Queeny – og en meget dygtig underviser.

Så at vinde en enetime hos hende er bare bingo :-) Det gjorde jeg 1. juni og i går blev præmien indløst.

Jeg havde luksusproblemet: at vælge den rigtige hund at tage med, det blev Max.

Jeg ønskede at arbejde med den grundlæggende kontakt med starten af fri ved fod som eksempel.

Det var en dejlig, klassisk træningstime. Jeg følte virkelig at Anja og jeg var på bølgelængde, og hendes feedback og ideer kom med et smil og uden omsvøb. Og hun var meget hurtig til at komme ind til the root cause.

Vi arbejdede med:
  • Den perfekte pladsposition i stå og sit. Jeg kunne næsten beskrive hvordan den skulle være … og hvordan skal jeg så kunne belønne korrekt. Hjemmeopgave: næsten er ikke godt nok. Hvordan kan jeg belønne "næsten"
  • Skelne mellem motivation og præcision. Der skal arbejdes med begge dele, hvis der kun arbejdes med motivation mangler præcisionen, og hvis der kun arbejdes med præcision kommer der hurtigt til at mangle motivation
  • Som eksempel på motivationsøvelse arbejdede vi med udgangspositionen i fri ved fod, og belønnede for at han reagerede på startsignalet, selvom hovedet dykkede
  • Som andet eksempel arbejdede vi med korte 2-3 minutters pas, hvor der blev belønnet for fri ved fod kontakt, vild leg indtil den var på sit højeste, direkte videre til ny kontakt (bygge videre på den spændte fjeder) osv. Og stoppe på toppen og holde pause
  • Kriteriesætning, kunne jeg gå et 8-tal med Max, som jeg ville være tilfreds med? Nej … så skulle kriteriet helt ned til et skridt
  • Eksempel på præcisionsøvelse. Udgangspunkt den perfekte stå og massiv belønning. Mikroskopisk førerskridt til højre og belønning for at hunden gør det mindste for at følge. Bittesmå skridt. Siden bagud, siden dreje rundt. Og først til allersidst fremad, det ”nemmeste” som så mange har problemer med ...
Vi sluttede med at Anja spurgte til min anvendelse af Non Reinforcement Markers (vi har også været på seminar med Ken Ramirez sammen!) og jeg skal bestemt også overveje at gøre det endnu mildere end nu.

Til allersidst fik vi også talt om lyd hos Max, og jeg afslørede min hidtil hemmelige plan B for hans karriere.

For anden gang på 3 dage kørte jeg hjem fra en træningstime i opløftet stemning.

Tusind tak Anja for en masse inspiration – og for at minde mig om ting, jeg godt vidste, men havde parkeret i et baggrundslager.

Ingen kommentarer: