fredag den 19. december 2014

Ugen der gik


Onsdag havde jeg sidste træningsrunde før jul med 2 rallyhold og 1 LP-hold. Til rallyholdene havde jeg forberedt to baner på aktuelt niveau (Øvet, Ekspert eller Champion) og LP’erne havde fået 5-6 udvalgte øvelser efter niveau.

Det blev et lidt presset program, så udover individuel feedback i forbindelse med træningen valgte jeg at skrive en kort feedback til hver deltager torsdag.

Det føltes ret godt at tænke tilbage på dels onsdagens oplevelser, dels den enkeltes udvikling over de seneste måneder. Bortset fra en enkelt eller to ekvipager er min fornemmelse at alle andre er kommet nærmere deres mål med hundene på kort sigt. Det er dejligt at kunne skrive specifikt hvor det fungerer godt og hvor der skal arbejdes med detaljer.

Der er specielt én ekvipage, som har nogle problemer. Så er det godt i sin tilbagemelding at kunne lægge op til en løsning, som inddrager en anden instruktør med specialviden og få arrangeret, at vi mødes inden jul og får arbejdet med problemerne. Måske noget mentalt?

Det mentale er meget ofte en oplagt kandidat, når der skal ses på forskel mellem resultater ved træning og prøver. Der var flere der opfattede det som en rigtig prøve i onsdags, det var det også – faktisk to pr. kursist pr. hold. Der var mere end én, der ikke lagde skjul på at de var lige så nervøse som hvis det havde været alvor.

Én af mine yndlingskursister har gevaldige problemer med nerverne, men hun gjorde det fantastisk begge gange. Jeg blev virkelig stolt af hende, da hun i en svær situation på banen reagerede præcis som vi har trænet, og dermed kom videre med succes. Så er det rigtigt sjovt at være underviser.

Jeg ville ønske jeg kunne nævne navne, men det gør jeg naturligvis ikke her. Men der er virkelig flere næsten stjerner og meget snart rigtige stjerner blandt kursisterne. Kommende champions og superchampions, hvor jeg indenfor en overskuelig tidshorisont vil kunne sige, at jeg har en lille bitte andel i, at de er nået så langt.

Dagens bedste oplevelser? Uha, det er svært. En stabil ekvipage der gik to superflotte ekspertbaner til 96 (med en ommer hver gang). En champion til 97 (ekvipagen er ikke debuteret officielt endnu). Sidst men ikke mindst de to LP3’er der begge startede med meget flotte stillingsskift, så lavede verdensklasse indkald med stop og derefter fremsendinger til tæt på verdensklasse. Førerne var ellevilde og jeg kunne mærke at mit hjerte hamrede ekstra – det var virkeligt så smukt at det gjorde helt ondt.


I dag kom jeg hjem ved 15-tiden, havde telefonmøde 15.30 og gik derefter tur med Max alene. Den blev en anelse kortere, end jeg havde forestillet mig. Det regnede, da vi gik, regnen tog til og for hulen så begyndte det at hagle. Hverken Max eller jeg brød os om det, så vi vendte om, dejligt våde. Som altid en hyggelig tur, når jeg har ham alene.



Til aften fik vi torsk og sandart med tilbehør. Dejlig start på 14 dages juleferie.

Ingen kommentarer: