lørdag den 10. oktober 2015

Max i Hangar 17


Max og Osseau, HTM-stjerner i svøb :-)
 
Jeg havde sat vækkeuret til at ringe kl. 04:45 i morges, og stod op med det samme, for var jeg bange for at falde i søvn igen. Den gik ikke, fordi jeg skulle nå færgen til Samsø kl. 07:00 og dømme rally.

Rallyprøven på Samsø får sin egen blog i morgen, i dag handler det om Max og Mig og HTM :-)

På færgen til Samsø forsøgte jeg at sove, men hver gang jeg lukkede øjnene var jeg lige ved at græde. Jeg tænkte på alle tre hunde: Megan, som har gået nogle af sit livs rallyprøver på det sidste, Lille Bjørn ditto indenfor LP3, Max ditto indenfor rally. Og så overtrumfede Max ved at være superstjerne til tre prøver i træk i Hangar 17.

Hangar 17 ligger i Feldballe og det er en drøm af en hal. Perfekte rammer for alle mulige hundeaktiviteter, og i går var det en HTM-konkurrence arrangeret af Border Collie Klubben. Et fremragende arrangement, med flotte rammer, god stemning, masser af flot hundearbejde, flow i forløbet. Jeg kommer meget gerne tilbage!!!

Max var tilmeldt i HTM1, For Sjov (hvilket jeg først kom i tanker om i løbet af prøven) og Titelprøven (efter at vi bestod FP3 den 25. september).

Da jeg vågnede i går morges meget tidligt kunne jeg ikke falde i søvn igen, Titelprøven kørte rundt i mit hoved, specielt de øvelser som var i den tvivlsomme ende indlæringsmæssigt.

Stik imod al sund fornuft - og imod hvad jeg havde lovet mig selv og andre - trænede jeg nogle af momenterne om morgenen, og det gik helt galt. Således opmuntret tog jeg mig sammen, og besluttede at vi måtte tage prøven som den kom.

Jeg tog et par af øvelserne som opvarmning i hallen, som en del af "afprøve underlaget", og så ikke mere.

Vi kom på lidt pludseligt, fordi ekvipagen før os skulle ind i HTM-ringen, men jeg var parat og vi gik i gang.

Titelprøven, dommer Emmy Simonsen
  1. Spring: Valgt som sikker start. 5
  2. Denne og de næste tre øvelser var mit link. Fremsending til felt, Max løb ud mod godbidderne så jeg måtte stoppe ham og derfra sende i felt. 1½. Uf det skulle have været en sikker 5’er.
  3. Positionsarbejde. Dæk i feltet 3 sekunder. 5
  4. Cirkel om rekvisit (medbragt stol) og fører 2 gange. Max stoppede i første fremsending men kom så i gang. 4
  5. Rekvisitarbejde: Rulle håndklæde ud. 5
  6. Bakkeøvelse. Max skulle stå foran mig med ryggen til og bakke mens jeg gik baglæns. Noget skæv bak 2½.
  7. Slalom mellem ben.”Sidelæns var ikke så sidelæns” skrev dommeren, jeg kom i tanker om det undervejs. 4
  8. Arbejde med ryggen til føreren. Jeg havde valg sit-dæk. ”Dobbelt dækkommando + håndsignal” 4.
  9. Twist: 2 drejninger for og bag handler. Max blev meget distraheret af at der startede højlydt musik fra HTM-ringen. 2
  10. Potearbejde: Krydse poter i dæk. ”Flot i 2. forsøg”. Det var øvelsen vi har kæmpet med, og superflot kryds i andet forsøg. 2½
  11. Heelwork. Jeg glemte ro i afslutningen 4.
I alt 39,5, gennemsnit 3,6 = bestået og titlen HTMF

Jeg huskede at gøre det rigtige mellem øvelserne og under øvelserne. Fokus på det næste, tro på det, og det virkede. Sjovt nok var dårligste karakter i den ”sikre” fremsending, hvorimod 6, 7, 9 og 10, hvor jeg havde et par potentielle nuller, alligevel endte med 11. En noget svedt med meget tilfreds fører.

Som foretog en meget hurtig omklædning for at være klar til HTM1 med dommere: Sonja Johannessen, Inge-Dorte Graakjær & Jette Haastrup

Max bakker (Foto: Emmy Simonsen)

Først den officielle bedømmelse:

Udførelse
  • Godt samarbejde og der hvor du ikke bruger for meget håndtegn ser det godt ud 8.4
  • Meget fint samarbejde 7.5
  • Fint fokus det meste af vejen igennem. Den sideløns plads bille jeg tage ud, indtil han er mere sikker i den.  7.8
Sværhedsgrad
  • Fint til klassen og flydende 7.9
  • Du kan med fordel skære de sværeste positioner væk indtil de er blevet mere præcise – det vil kunne give en bedre karakter i udførelse 7.6
  • 7.9
Musik og fortolkning
  • Passer til rytmen i musikken 8.1
  • Frisk og ligetil – godt musikvalg 7.8
  • 7.8
I alt 23.6, 1. vinder ud af 4 og 5 Q points.

Jeg havde lavet nogle væsentlige ændringer i programmet siden for 14 dage siden: starten var anderledes (P9 fremad og bakke), der var kommet noget P2 i en passage og P1 til højre (ikke så succesfuldt kan man læse ovenfor). Men Max var helt anderledes på, fordi jeg var meget mere bevidst om at holde hans fokus – jeg har lært noget af formaningerne efter sidste prøve :-)

Jeg sluttede prøveprogrammet med For Sjov dommer med Inge-Dorte Graakjær som dommer. Jeg var jeg inde med godbidder klar og rotte i lommen, og der kom godt nok ekstra fokus fra Max.

Dommerens kommentarer:
  • Udførelse: Fine link mellem positioner :-) Dejligt roligt arbejde 7.8
  • Sværhedsgrad 7.6
  • Musik og fortolkning: Fin historie 7.8
Vi bestod og blev 4. vinder ud af 7.

Det var det samme program som i HTM1, men alligevel ikke helt, for jeg havde nogle variationer (bevidst)/improvisationer, en diskutabel strategi, men jeg fik lyst til at eksperimentere.

Max var bare superskarp hele vejen igennem.

Vores næste prøver i HTM-sammenhæng er 25.10, hvor den igen står HTM1 og TP, i sidstnævnte vil jeg træne lidt mere, så vi får lidt større sikkerhed i øvelserne. Men det er bare for sjov, for jeg går ikke efter HTMFx, som kræver 4.5 point gennemsnit.

Ingen kommentarer: