søndag den 22. november 2015

Årets Hund i rally 2015

Megan nr. 11 og Max nr. 2 i Årets Hund

Finalerne i årets hund i rally blev afholdt i dag i Sorø Hallen. Man kvalificerer sig finalerne ved at blive placeret til kvalifikationsprøver, og de 3 bedste kvalifikationsprøver tæller med pr. ekvipage. Derudover var der suppleret for med deltagere med point fra 2 eller 1 kvalifikationsprøve for at nå op på 10 deltagere i begynder, øvet og ekspert og 15 deltagere i championklasse.

Årets Hund i rally blev introduceret i 2013 for ekspertklasse og championklasse, i år var første gang der var Årets Hund i alle fire klasser. Der var inviteret to dommere: Pia Johnsen og Conni Hansen, Pia havde designet begynderbane og championbane, Conni øvet bane og ekspertbane, og de dømte begge to alle ekvipager uafhængigt af hinanden, og gennemsnittet af bedømmelserne var resultatet.

I alle klasser var der spænding om udfaldet, der var ingen der var sikre på deres placeringer inden finalerne, og det var en fornøjelse at følge finalerne på tæt hold – både som tilskuer og deltager – og opleve en masse flot hundearbejde.

Jeg havde kvalificeret mig til finalen i ekspertklasse med Max og i championklasse med Megan.

I ekspertklasse var der virkelig spænding i toppen:
  • Annette B. Olesen med Border collie Border Top's Nanna havde 45 point
  • Lisbeth Zacho med Border collie Gawain's Collector Of Time havde 42 point
  • Ditte Wolsted med Border collie Fæhunden's Spyke havde 42 point
  • Max og jeg havde havde 34 point
Jeg havde joket med, at min eneste chance for at rykke op var at vejrliget gjorde det umuligt for de tre bornholmere at komme til prøven. Jeg har lovet at jeg aldrig siger sådan noget igen. For pga. vejret kunne Lisbeth ikke nå frem til finale :-(

Da desuden Ditte gik fejl bane og jeg formentlig blev nr. 3 ved dagens prøve, rykkede jeg op på 2. pladsen.

Annette genvandt meget fortjent Årets Hund titlen med Embla efter endnu en blændende banegennemgang og Embla kan nu tilføje RLEÅ15 til sit i forvejen omfattende CV.

Max var først på banen og det gik rigtigt fint, ingen ommere men lidt afstand til fører og lidt tøvende reaktioner. Her er prøven (tak til Amanda).



Ærespladsen var sit ved siden af (det har den så været til alle tre ekspertklasser i weekenden) og der var heller ingen problemer, og det er så sidste gang Max skal udføre den øvelse, puha siger han og jeg.

I championklassen var spændingen også helt i top med to af Danmarks allerbedste ekvipager på en del førsteplads inden finalen med 45 point hver:
  • Lisbeth Zacho med Border collie Isaila’s Dearest Lakota To You (Ecco) og
  • Christina Ulrich Pedersen med Border collie Gawain's Future Dream.
Lisbeth havde meldt afbud pga. vejret, men nåede heldigvis frem til denne finale og det var marginaler der skilte hende og Christina.

Lisbeth og Ecco vandt og Ecco kan nu også kalde sig RLCÅ15 oveni mange andre titler, bl.a. er han Danmarksmester i år. Han går nu på pension, og her kan man virkelig tale om at stoppe på toppen.

Megan gik en pæn bane, men der var mindst 3 x 13. Enkelt spring ro, jeg har ikke trænet at stoppe hende, tværtimod har vi trænet rigtigt meget dobbeltspring ro. Fremsending til kegle, den skal jeg også have arbejdet med. Det er fint med mine håndtegn, men jeg har jo ikke et specifikt til de to øvelser, så det må jeg indlære, for det var helt tydeligt at hun ikke anede hvad hun skulle gøre, og jeg er helt afhængig af at hun kan se mig.

Her er prøven (tak til Anita):



Megan endte som nr. 11 i konkurrencen og det er jeg meget tilfreds med!

Det bliver snart annonceret hvilke prøver der kvalificerer til Årets Hund 2016, og det er helt sikkert at jeg igen vil kæmpe for at komme i finalen. Der er bestemt noget ganske særligt at dyste med og i det hele taget være sammen med så mange inkarnerede rallyfans.

Jeg må indrømme at Lille Bjørns to prøver i går virkelig gav mig blod på tanden, så mon ikke jeg satser på ham i ekspertklasse og Max og Megan i championklasse :-)

Ingen kommentarer: