onsdag den 18. november 2015

Præcision og motivation

Lille Bjørn med totalt fokus - også for 4 år siden (Grafiko.dk)

Jeg havde lovet Stine at hjælpe med en generalprøve på hendes og Baileys praktiske prøve til Hund & Trænings instruktøruddannelse. Jeg besluttede i sidste øjeblik at tage både Lille Bjørn og Max med, og det var en stor succes.

Lille Bjørn træner jeg stort ikke præcision med længere, hans arbejdsglæde er enorm, og han kan LP-øvelserne (og rallyøvelserne) uden at jeg behøver at træne ret meget. Det jeg virkelig skal have fokus på er at han arbejder med glæde, og det er jeg blevet ret god til det.

Jeg gennemførte det meste at et LP3-program med ham i dag, god belønning mellem hver øvelse og totalt fokus fra ham og intenst logrende hale. En kort fri ved fod, superskarpt stillingsskifte, meget flot dirigeret apport (inkl. fastholdelse i afslutning), springapport igen med fastholdelse, positioner som alle var fine, et meget flot indkald, en ok fremsending med ekstra kommando og uden afslutning, og en flot næseprøve.

Det gik ret hurtigt så vi tog nogle ekstra fremsendinger og arbejdede her med præcision – længere ind i feltet og den elskede broccoli om bag ved :-)

Så tog vi en sekvens rallymomenter og så var både fører og hund meget tilfredse!

Med Max var det lidt af hvert: HTM-positioner, nogle tricks fra starten af FS-programmet, lidt rally, lidt LP og den nye fremsendingsøvelse i LP. Vi fik også trænet lidt æresplads til Baileys afdækning.

Der var lidt mere arbejde med præcision end med lille Bjørn, men ikke meget mere og han var på hele tiden.

Planlægning af weekenden har jeg skitseret. Programmet ser pt. sådan ud:

Lørdag
  • 08:00 Banegennemgang Champion (16 hunde)
  • 08:15 Champion (Megan nr. 10)
  • 10:00 Banegennemgang Ekspert (19 hunde)
  • 10:15 Ekspert (Max nr. 4, Lille Bjørn nr. 18), Max sidste officielle prøve i Ekspertklasse
  • 13:45 Banegennemgang Champion (21 hunde)
  • 14:00 Champion (Megan nr. 10), min officielle rallyprøve nr. 200
  • 15:30 Banegennemgang Ekspert (19 hunde)
  • 15:45 Ekspert (Lille Bjørn nr. 4)
Søndag (Årets hund i rally)
  • 11:00 Banegennemgang Ekspert (10 hunde)
  • 11:15 Ekspert (Max nr. 1)
  • 12:30 Banegennemgang Champion (15 hunde)
  • 12:45 Champion (Megan nr. 1)
Det bliver en skøn weekend.

Ingen kommentarer: