søndag den 22. maj 2016

Bornholm, Bornholm og Årslev

Lille Bjørn var dagens stjerne i Årslev

En forlænget weekend i hundenes tegn er ved at være slut. Jeg har dømt to rallyprøver, og været oppe 4 gange i rally og 1 gang i HTM. Det har været en dejlig weekend, med en masse fantastiske oplevelser, og så en dum førerfejl til eftermiddag, som dog er håndteret.

Weekenden startede allerede fredag, hvor Megan, Max og jeg tog afsted for at hente Lonni og Morgan for at tage til Bornholm til tre rallyprøver i Hønsehuset.

Turen over gik uden problemer bortset fra en episode, hvor jeg skulle vise to kørekort og tre hundepas ved indrejsen til Sverige, kontrollanten rystede på hovedet og rakte mit kørekort tilbage, Lonni spurgte om jeg ville bestikke ham og det viste sig at det var mit Dankort :-) Det hele gik op i latter og vi kunne i god ro og orden fortsætte til Ystad.

Min første bane i Hønsehuset

Det var mit første besøg i Hønsehuset, og det er da den skønneste hal til hundeaktiviteter og et perfekt sted at holde rallyprøver.

Jeg vender tilbage til niveauet lidt senere, men vil da lige nævne at Lonni blev DKRLCH med Morgan, som lige er fyldt 2 år, kun 31 dage efter sin debut i ekspertklasse og på sin tredje prøve. Totalt blæret og meget velfortjent.

Tre hunde på en strand

Aftenstemning
 
Vi overnattede på Hasle Camping, fik en fin buffet på Krudthuzet, luftede hundene nede på stranden og klarede verdenssituation med lidt Svaneke øl og noget rødvin.

Lørdag morgen

Lørdag morgen var vi tilbage i Hønsehuset, hvor vi startede med at de tre medbragte hunde udgjorde 60 % af feltet i championklasse med Ditte som dommer.

Max startede med en pæn banegennemgang, hvor han var godt fokuseret det meste af tiden, og vi fik 89 point med 2 ommere og 5 x 1. Absolut godkendt.

Megan gik så flot og var så glad, så det virkelig blev bemærket. Jeg fik kludret med mit tegn til fremsending til kegle, så hun løb rundt og ledte efter feltet, og vi endte med 79 point med 5x3 og 6x 1. Og en meget tilfreds fører, Megan er så skøn at arbejde med.

Så skulle jeg dømme dagens anden rallyprøve og det var igen en fornøjelse.

Mine baner de to dage ligger her. Jeg havde sat mig som mål, at der ikke skulle være gengangere ved de to prøver, så bortset fra start, mål, æresplads og tyskervending, er det opfyldt. Det var ikke baner, som var specielt nemme. Alligevel kom der det ene fantastiske resultat efter det andet. På to dage blev kun 4 ud af 70 starter IB’et, og der var rigtigt mange meget høje point. Jeg kan kun sige – som jeg også sagde ved præmieoverrækkelsen dag to – at jeg aldrig har dømt rallyprøver med så højt gennemsnitsniveau hos deltagerne. Bornholmerne er virkeligt skrappe til rally (og så meget andet!!!), og den imponerende top, de har i dag, bliver suppleret, kan vi se. Der kommer rigtigt mange bornholmske ekvipager til DM!

Det er selvfølgelig en fornøjelse at dømme, når der er så meget flot rallyarbejde, og det er endnu sjovere, når det er åbenbart, at der en fantastisk god stemning indbyrdes blandt deltagerne, engagement og klapsalver af alle, der går baner. Jeg fik også en del personlige tilbagemeldinger fra deltagerne, og hold da op, hvor bliver det bare værdsat at folk både kommenterer baner og min måde at agere på og give feedback på.

Et let aftenmåltid klarede Lonni og jeg på café Gustav i Rønne inden turen gik hjem. Jeg var hjemme lidt i 22, og gik ret tidligt i seng, med vækkeuret sat til 5:30 i dag, hvor turen gik til Årslev med ankomst 8:30.

Max i HTM (foto: EmmySimonsen)

Først HTM2 med Max. Vi var eneste i klassen, som kom efter 10 HTM1’ere. Det gav mig mulighed for at iagttage, hvordan mange hunde ikke havde det helt godt i ringen, og det kunne jeg bruge til i pauser mellem prøverne at gå rundt om ringen med Max og belønne ham. Vores opvarmning gik perfekt, jeg fik næsten en glidende overgang fra opvarmning til prøveareal, og jeg fik opfyldt alle mine kriterier for prøven: Max blev på banen, jeg holdt pauser i alle skiftene (følte jeg selv) og jeg tænke kun på at støtte ham. Bakningen i P1, som vi har arbejdet meget med, var for første gang som jeg havde tænkt den, og sidelæns i P1 var bedre end før, om end ikke helt skarp (jeg har arbejdet med at starte den tidligere, så vi bedre kan vise den, for Max er ret skrap til den!), Jeg er meget tilfreds med min egen indsats og naturligvis Max’.

Da resultatmålene er væk for i år, gik jeg ærligt talt ikke op i pointene, og regnede bestemt ikke med at bestå, hvilket jeg heller ikke gjorde. Her er dommerkommentarerne:

Udførelse:
  • Sonja; Flere pæne passager, men han hænger også lidt i positionerne flere gange. Han er ikke med i sidelæns plads – hellere udelade den, hvis han ikke er stærk nok i den. Vent på din hund i skiftene! (7.2)
  • Lizza: Max hænger i en del positioner, og du venter ikke på ham. Det gør at dine mange skift og positioner ikke bliver så overbevisende (7)
  • Heidi: Fint :-) Sød hund. Hænger nogle gange lidt i positioner, men har også mange fine positioner. Er god til baglæns (7.5)
Sværhedsgrad/indhold:
  • Sonja: Fint for klassen (8.3)
  • Lizza: Pas på du ikke vil for meget – hellere færre positioner og færre skift, hvor du viser at hunden kan positionen (finde og fastholde) (8)
  • Heidi: Fint til klasse 2: Overgange imellem positionerne kunne forbedre lidt (så hunden måske selv går i ny position). Bare forslag inden klasse 3 :-)
Musik og fortolkning:
  • Sonja; Fint (8)
  • Din timing i forhold til musikkens skift kan blive bedre. Jeg er vild med programmet idé og humor :-) (8)
  • Heidi (7.8)
Jeg er ikke uenig i kommentarerne. Men jeg er glad for at jeg har neutraliseret resultatmålene for i år, for ud fra bedømmelserne gør jeg ingen fremskridt, jeg har fået 4 x ikke bestået i HTM2, og ret enslydende kommentarer til udførelsen. Jeg træner naturligvis positionerne, og så er det ret nedslående, at det åbenbart ikke bliver bedre. Som man kan se af min kalender, er stort set al min planlagte organiserede træning fokuseret på HTM/FS, og jeg vil gøre hvad jeg kan træningsmæssigt, for at vi bliver skarpere. Så må jeg til efteråret vurdere, om der sker nogen udvikling.

I rallyringen skulle Lille Bjørn op i ekspertklassen som nr. 2 ud af 11 mener jeg. Vi startede med 3:30 i æresplads, fordi dommer Pia Johnsen havde besluttet, at ekvipagerne skulle starte i ærespladsen og derefter gå banen. Det er direkte i strid med reglerne ("Gennemløbet i ekspertklassen afsluttes enten direkte på Ærespladsen eller via målskiltet til Ærespladsen"), men meget populært, for det giver ret god mening at gennemføre ærespladsen, belønne, derefter gå banen og så belønne vildt. I den modsatte rækkefølge kan man ikke rigtigt belønne hunden efter banegennemgangen, fordi man skal videre til ærespladsen.

Banen var superlækker, med ganske få stationære skilte og dejligt flow. Lille Bjørn gik virkeligt godt. Der var en ommer ved en synkronvending, en misset bak (jeg besluttede ikke at lave den om) og 2 i flow. 85 point rakte til en 3. plads og 9 point til Årets Hund. Vores nu i alt 21 point rækker nok ikke helt til en kvalifikation, men vi har bestemt tænkt os at kæmpe videre! Det er bare en fornøjelse at gå med ham. Jeg har specialtrænet bakken og kan godt ærgre mig over at den ikke fungerede som den skulle, men vi viser den til de kommende prøver.

Sidste prøve på dagen var Max i rally championklasse. Der var jeg godt nok ikke skarp. Han var meget tydeligt træt under opvarmningen, og jeg overvejede seriøst at droppe prøven. Men – og her gik jeg i det forkerte mode, det var en bane som passede ham fint, og der var kun 9 i klassen, så der var nemme point til Åres Hund. FORBUDTE TANKER!!! Resultatmål og specielt da i forhold til Max lige nu.

Jeg ignorerede min egen advarsel. Christina foreslog at jeg brugte ekstra gode godbidder og jeg fik nogen stykker fiskefrikadelle af hende, og de var så gode at Max valgte at forlade ringen før start, for at finde flere. Han kom direkte tilbage og vi gennemførte banen, men min irritation på mig selv gik indirekte ud over Max, det var noget værre lort, og jeg stoppede ikke.

Max og jeg har talt om det, han har tilgivet mig, og vi arbejder videre med at jeg skal overbevise ham om, at han skal have tillid til mig.

Opsummering af weekenden:
  • Nogle herlige dage på Bornholm med rally på topniveau og dejlige tilbagemeldinger
  • Megan var superglad og bestod en rallyprøve
  • Lille Bjørn fik en 3. vinder i rally ekspert efter flot arbejde
  • Mine mål med Max i HTM2 blev opfyldt
Absolut en dejlig weekend!!!

Ingen kommentarer: