onsdag den 13. juli 2016

45 sekunder

Solrød Strand onsdag morgen

Anita og jeg delte en enetime hos Johanna i eftermiddags, og det var naturligvis utroligt givende. Anita fik voldsomt meget input til sit FS-program, der er virkelig noget at arbejde videre med!

Jeg ville have fokus på de sidste cirka 45 sekunder af mit HTM-program, som jeg ikke er helt tilfreds med. Jeg fik naturligvis en masse gode ideer, også på områder hvor jeg egentlig ikke troede jeg havde brug for det :-)

Vi startede lidt før, med løbesekvensen. der stater circa 1:35, og de tyskervendinger, som jeg havde skrevet ud af manuskriptet, er kommet tilbage, fordi det vil skærpe Max’ fokus.

Så er der overgangen fra P5 (højre) i løb til P3 (butt), hvor Max’ 180 grader venstre om blev erstattet af slalom, moveon, butt = bedre flow og ingen pause. P3 til P5 (gang), her blev Max’ 90 grader til venstre erstattet af spin (snur rundt til venstre) og rundt om fører mens jeg drejede med uret, og vupti var Max elegant i P5.

Så er der opsamlingsdelen, som jeg simpelthen ikke har haft en fornuftig plan for; vi arbejder nu mod at Max bliver stående i ståen, jeg samler op med ryggen mod ham, og så får han set-up kommandoen og kommer i F9 mens jeg går fremad.

Endelig fik vi talt om nogle af de elementer i musikken, jeg kunne bruge til at have en reaktion på, både fordi det virker godt showmæssigt, og fordi det vil skærpe Max’ fokus.

Perfekt input og lidt at træne på i den kommende næsten træningsfri periode. Det er virkelig nogle gode passager at arbejde med særskilt.

Debuten med det opdaterede nummer bliver til den uofficielle konkurrence på HTM & FS SUMMER CAMP 2016 5.-7. august i Hangar 17. Overnatning har jeg haft styr på længe og i dag kom færgen også på plads, og Hærværk er booket torsdag aften.

Til sidst vil jeg citere Lanny Basshams seneste nyhedsbrev, hvor han har fået et spørgsmål om at stoppe under en konkurrence, og det er spændende læsning.

Spørgsmål:

"I've been listening to the Archery tapes and have a question regarding Self-Image. When shooting in an event and one bad arrow follows another as has happened to me on occasion. Would it be a better to stop shooting bad arrows (imprinting) and register a DNF? After listening to your tapes, I don't see any reason to continue a bad day."

Answer from Lanny Bassham:

Every time you shoot an arrow in competition or training, you create an imprint in your Self-Image. If the shot is a good one, the imprint is "It is like me to shoot a good shot." If, on the other hand, the shot is a poor one, you imprint, "It is like me to shoot a poor shot." You are correct in assuming we want to minimize the number of negative imprints but dropping out of competition is not the way to accomplish it because competition can help you train how you respond to negative imprints under pressure.

Shooting a bad shot while learning from it is not a negative imprint. Your Self-Image grows when you picture the solution to a problem. It shrinks when you imagine the problem itself. Your poor shots are telling you something. You need to look for the solution to the issue and correct it if you can. Many times shooters find the solution to a poor performance within the match, making the correction, then begin shooting well. When in competition keep going and look for the solution.

There is another issue here. I do not ever want my students to withdraw from a competition for any reason other than an emergency or severe illness. Quitting is a negative imprint that is hard to overcome - if you withdraw from the competition your Self-Image will take a negative hit. You might reduce the number of bad shot imprints but you will give up the chance to address them under pressure and learn to recover. Quitting the competition creates an imprint of "It's like me to quit or withdraw from a competition". That is not the Self-Image you should be seeking to build.”

Ingen kommentarer: