mandag den 29. august 2016

Fantastisk weekend på Bornholm - DM i rally 2016

Vi var seje!

I går aftes lidt over kl. 22 vendte hundene og jeg tilbage fra tre fantastiske dage på Bornholm. Der havde jeg været lørdag for at deltage i DM med alle hunde, søndag for at dømme rally og deltage i rallyprøver med alle tre hunde.

Lidt højdepunkter:
  • Dette DM var mit sjette i træk, men det er noget særligt STORT at være til DM med alle tre hunde. Det var en helt særlig fornemmelse at have kvalificeret alle tre, og opleve, at vi ved alle banegennemgange gjorde det så godt vi kunne.
  • DM var et formidabelt flot arrangement. Bettine Nordsejls velkomsttale, fik tårerne frem i mange øjne, og vil virkelig blive husket. Og resten af arrangement var ligeså velplanlagt og velgennemført. Det var et flot DM som DKK kreds 8 har al grund til at være meget stolte af.
  • Det mest fantastisk hyggelige selskab i team Sydkystens Hundeskole gruppen. Desværre var Lonni og Birgit kun med lørdag, vi andre - Christina, Cecilia, Ole (Christinas far), Anita, Amanda og jeg - også søndag, og suppleret med Susanne og Charlotte der var oppe i LP lørdag og rally søndag. Det gør prøverne så meget sjovere, når man er sammen med andre, heppe på hinanden, mærke den gode karma, får gode råd og bare hygger sig om ens fælles passion.
Og så lidt flere detaljer 

Fredag morgen lå der en Messenger besked fra Ditte, sendt torsdag 23:04. Den startede ”Er lige gået i panik!!!”. Forsendelsen fra DKK med rallypapirerne til weekenden var ikke kommet, men heldigvis, når nøden er størst er Lonni klar: Lonni skrev et nyt sæt ud, jeg hentede det kl. 8 – da jeg alligevel skulle hente nogle hundegitre, jeg skulle låne af Lonni – så jeg havde papirerne med til Bornholm.

Jeg kørte hjemmefra kl. 10, og da trafikken var normal kom jeg i god tid til Ystad og kunne lufte hundene, inden turen gik til Bornholm helt planmæssigt. Jeg tjekkede ind på Hotel Fredensborg, hvor der var gået kludder i min reservation, så jeg blev opgraderet til familielejlighed på 50 kvadratmeter med to værelser og køkkenfaciliteter!

Efter en kort luftetur kørte vi forbi Dittes bopæl og afleverede papirerne. Jeg faldt ikke for fristelsen til at tage på en lidt længere tur med hundene, vi kørte tilbage på hotellet og slappede af og hundene fik som normalt aftensmad ved 18-tiden samt en kort luftetur.

Megan og Lille Bjørn blev på værelset.

Sprængt kyllingebryst

Max og jeg kørte de 300 meter til Green Solution House, hvor Anita, Amanda og jeg spiste aftensmad på restaurant GSH, inden turen gik til Hasle Stadion hvor vi skulle stille telt op. Det var ved at blive mørkt, men vi fandt da frem til Christinas telt og stillede op ved siden af det. Så var vi klar til lørdagen morgen.

Anita klarede Max og Osseau, mens teltet blev slået op, og så var det ellers bare at komme tilbage til hotellet lufte alle tre hunde en sidste gang og så i seng.

Udsigt fra morgenturen

Lørdag havde jeg planlagt at hundene skulle løbe løs nede på stranden, men ak, det var varmt og da vi kom 6:30 var der allerede badegæster, så hundene kunne ikke løbe løs. Jeg fik morgenmad på hotellet inden turen gik til Hasle Stadion med Max.

Jeg må indrømme, at jeg havde planlagt ikke at komme til velkomsttalen, ud fra den helt egoistiske synsvinkel at første banegennemgang for mit vedkommende var kl. 10.45, og velkomsttalen var 8:30. Men jeg ændrede mening, fordi jeg ærligt synes der var dårlig stil, hvis formanden for DKKs rallyudvalg ikke var til stede ved åbningen af DM i rally. Så Max og jeg lyttede med til Bettines velkomsttale, som var fremragende. Temaet var ”Hunden, der startede det hele”, og jeg tror alle tilhørere inde i hovedet satte navn på netop dén hund, der startede det hele for dem, og som var årsag til, at de stod på Hasle Stadion lørdag morgen som DM-deltager.

Efter velkomsttalen gik turen tilbage til hotellet og hente de to andre hunde, og de kom alle tre ind i indhegningen i teltet, hvor de både lørdag og søndag slappede rigtigt fint af.

Så startede den seriøse del af festen, 10:45 og banegennemgang for ekspertklasse. En helt regulær bane som jeg gik nogle gange, og så ud for at varme op med Lille Bjørn troede jeg. Og blev mødt af Anita, der tvang mig tilbage og gå banen mindst to gange til. Jeg kunne se, at det ikke var et diskussionsoplæg, så jeg gik banen omhyggeligt to gange til. Det var et rigtigt godt råd jeg fik, for ellers havde jeg varmet Lille Bjørn for meget op.

Jeg kunne mærke, at jeg var lidt nervøs, for første og eneste gang for alvor i løbet af weekenden, måske fordi Lille Bjørn nok i min underbevidsthed fortsat var den jeg havde størst resultatforhåbninger til?!

Lille Bjørn var oppe som nr. 2 i ekspertklasse og gik som en drøm, præcis på, som han skulle. Der var to ommere og ellers ikke så meget at komme efter. Ærespladsen var sit foran, og vi startede helt som planlagt, men der var noget, som ikke var helt, som det skulle være, han kørte lidt med rumpen og lagde sig, og det gentog sig lidt efter. Ærgerligt, men det var hvad der kan ske. Min egen vurdering af prøven: Great!

Kl. 11:15 var der banegennemgang for championklasse, hvor Megan skulle starte som nr. 2 og Max som nr. 18.

Megan – den hund, der startede det hele for mig :-) - gik fint en del af runden, men der var mange langsomme reaktioner og vi mistede sideskift foran og fremsending til kegle i begge forsøg. Min vurdering: Good med pil op.

Max havde jeg fået laver lige den rigtige opvarmning med. Han havde stadig en del af sit fokus på omgivelserne, men jeg var virkelig den gode fører, som han har brug for og fortjener, og jeg støttede ham fint hele vejen igen. Min vurdering: Great.

Så var der den lange ventetid, indtil det blev offentliggjort, hvem der gik i finalen. Christina og Tempo, Amanda og Osseau og Max og jeg kom alle i finalen – tre fra Sydkystens Hundeskoles bestyrelse i top 10 ved DM i rally championklasse, ikke dårligt! Birgit og Chili, Lonni og Morgan, og jeg selv med Lille Bjørn og Megan kom desværre ikke i finalerne.

Max skulle op som den sidste af de 10 i finalen, og igen fik vi varmet fornuftigt op, og vi gik igen en god bane. Min vurdering et stykke tid efter var Good med pil op, jeg synes måske ikke jeg var helt så meget på dupperne som i den indledende runde, men nu jeg skriver dette, vil jeg gerne opvurdere til Great :-)

Så kom præmieoverrækkelsen. I ekspertklasse blev Lille Bjørn nr. 14 med 83 point, dvs. ud over ærespladsen og to ommere er han trukket ét point. Birgit og Chili blev nr. 13 med 88 point.

I championklasse blev Morgan og Megan og tre andre delt nr. 15 (de blev alle IB’et). Amanda og Osseau blev nr. 10, Max og jeg nr. 9 (med 157 point) og Christina og Tempo nr. 2 – supersejt og meget velfortjent sølvmedalje!

Jeg tror alle var godt slidte og bagte på dette tidspunkt (det var ret lummervarmt) Jeg kørte tilbage til hotellet, tog et meget tiltrængt brusebad, gav hundene aftensmad, og gik en kort tur med dem inden Max og jeg tog tilbage til Hasle Camping hvor jeg var tilmeldt fælles grillmiddag.

Dagens ret: grillmad

Sydkystens Hundeskole havde 8 deltagere, Lonni og Birgit var på vej hjem, men Susanne og Charlotte sluttede sig til, det var gevaldigt hyggeligt. Vi var også ganske trætte alle sammen, så det trak ikke voldsomt ud. Hjemme igen blev alle tre hunde luftet kort og jeg var i seng lige over 22 og vågnede først kl. 6. Vi havde alle 4 virkelig behov for en ordentlig nattesøvn!

Endelig kunne de være løs på stranden

Søndag morgen havde vi mere held med morgenturen, der var ikke et øje på stranden, så alle hundene løb løs og hyggede sig.

Morgenmad med pragtfuld udsigt

Tilbage på hotellet fik jeg morgenmad, der blev pakket og jeg tjekkede ud.

Rally begynderbane søndag

Jeg var på Hasle Stadion 8:30, og stillede først min rallybegynderbane op – jeg skulle dømme begynder og øvede klasse – inden hundene blev luftet og derefter kom tilbage i bilen med åben bagklap. Det var overskyet og blæsende, det var perfekt at de kunne ligge og sove dér.

Det var som altid en fornøjelse at dømme, der var en masse flot førerarbejde og rigtigt flotte point til de fleste. Mine baner ligger her.

For første gang tror jeg, har jeg givet en deltager et kram efter banegennemgangen. Susanne og Annesine havde lørdag måtte melde fra til DM i øvede klasse, fordi Annesine havde dårlig mave; ingen har som Susanne knoklet for at opnå DM-kvalifikationen, og vi er rigtigt mange, der synes det er meget synd for hende. Susanne havde annonceret, at hun ville blive et år til i øvede klasse, og så gik hun og Annesine den mest fantastiske banegennemgang og fik 100 point. Så tilbagemeldingen var et kæmpekram og ”Du fik 100 point” - kvalifikationen til DM 2017 er på plads og så fortjent.

Efter at have dømt færdig i øvede klasse hentede jeg hundene i bilen, luftede dem lidt og så kom de i teltet. Efter præmieoverrækkelse for øvede klasse, så jeg de sidste ekvipager i ekspertklasse (der var i alt 21 deltagere!), inden jeg fik min egen banegennemgang. Jeg gik banen nogle gange og mente jeg var færdig, men blev stoppet af Christina og Amanda – Christina spurgte hvad skilt nr. 4 var, det kunne jeg ikke huske, så jeg blev sendt på banen igen.

Derefter fik jeg lov at varme Lille Bjørn, han var virkelig i hopla, og jeg vurderede at det var lige den rigtige grad af tændthed, men han skulle nok have haft et par minutter til måtte jeg erkende bagefter. Han var lige den grad af overfrisk, hvor han ikke kan snurre, så det kostede to 13’ere, desuden en 3’er og 2 x 1 = 69 point og IB. Min egen vurdering: Great. Når jeg kommer til at grine efter en 13’er, så er jeg bestemt afslappet og jeg synes virkelig jeg arbejdede godt med ham.

I championklassen var vi 12 deltagere, Megan skulle starte som nr. 3 og Max som nr. 9.

Megan blev varmet ganske lidt op, men det var for svært/umuligt for hende. Halen kørte noget af tiden, men der var også en del meget modvillige sitter. 13-14 3’ere fik vi alt plus en 10’er og det løse. Lone Sommer havde lovet mig lidt input om det, at arbejde med en gammel hund, og hun sagde, at det var tydeligt for hende, at Megan simpelthen ikke bryder sig om at sidde. Hun er jo glad når vi går og der skal springes eller laves fremsendinger.

Jeg har naturligvis lyttet til Lones erfaringer og iagttagelser, og den umiddelbare konsekvens er at jeg har afmeldt Megan rallyprøver den 4. og 10. september, og har fået en tid hos Thomas Ingvorsen den 1. september, for at få hende tjekket.

Det bliver godt nok underligt, hvis hun skal pensioneres fra rally, men hun er efterhånden 13 år og næsten 3 måneder, og måske skal vi slå over på noget Nosework på hendes gamle dage! Jeg tror jeg vil forsøge at finde et hold til hende.

Max blev varmet perfekt op, og jeg havde den måske allerbedste følelse hele weekenden indeni under hans prøve. Han var virkelig meget mere fokuseret på mig end ved de to prøver lørdag og det føltes kort og godt superfantastisk! Idet jeg styrtede ud af ringen og hev legetøj frem fik jeg Christina til at modtage feedback, mens jeg løb væk og legede med Max.

Jeg var blevet trukket 3 for en berøring af springet og 4 x 1 derudover, 93 point, ikke dårligt hr. Max :-)

Som yderligere bonus rakte de point til en flot placering. 3.-6. pladsen havde alle 92 point, vi var 2 med 93 point, men Max havde den hurtigste tid og blev dermed 2. vinder på dagen, slået at Lone og Kizz Me med 95 point. Som man kan se på fotoet foroven er vi begge ret tilfredse!

Så var det tid til at pakke sammen og sige farvel. Team Sydkystens Hundeskole blev enige om, at tage til Kjærstrup Chokolade i Rønne og få en meget velfortjent flødebolle softice inden vi kørte den sidste kilometer til færgehavnen.

Det blev et ret langt blogindlæg, men det var også en ganske særlig weekend.

Endnu engang tak til Kreds 8 for det fantastiske arrangement. Endnu engang til alle jer fra team Sydkystens Hundeskole, som gjorde denne noget weekend til noget helt specielt.

Og så vil jeg slutte med at give mig selv et stort skulderklap og noget positiv feedback:

”Paul, du var skidegod. Du startede ugen med nærmest at have opgivet DM. Du kom fra Anja torsdag eftermiddag klar til at vinde DM med alle tre hunde. Du gjorde det bedste du kunne med alle tre hunde lørdag, og at blive nr. 15, 14 og 9 til DM er bestemt værd at skrive hjem om. Du gjorde det også rigtigt godt søndag, og det samarbejde du og Max havde søndag, var blændende. Den relation der var mellem jer, den glæde og vilje der strålede ud af jer, den skal I fastholde og arbejde videre med. Så kan I nå så langt som helst. Hvis I kan blive nr. 2 i det skrappe felt, så kan I også vinde. Bare fortsæt det gode arbejde!”.