lørdag den 6. august 2016

HTM/FS Summer Camp 2016 eller gastronomisk tour de Århus


Sårt er bestemt et besøg værd

HTM/FS Summer Camp 2016 finder sted 5.-7. august i Hangar 17 i Feldballe, Det startede tidlig i dag (fredag), så jeg havde også taget fri torsdag for at kunne tage over og være udhvilet til start.

Max klar torsdag kl. 12

Jeg overnatter på Hotel La Tour, ligesom Louise. Her følte jeg mig meget velkommen, fordi receptionen kunne huske mig fra to tidligere besøg, og spurgte om det igen var noget med hunde :-)  Louise og jeg har for et stykke tid siden aftalt, at en middag på Hærværk torsdag aften måtte være den perfekte start på kursusforløbet, så sådan blev det. Vi fik et fantastisk måltid, og jeg den tilhørende vinmenu, og der var ikke en finger at sætte på mad, vin eller servering. I øvrigt kunne tjeneren huske mig, og jeg har kun været der én gang tidligere - og han kunne huske at det var noget med hunde!

Vi var ualmindeligt tilfredse og spurgte den ene tjener, om han kunne anbefale et sted med ligeså god mad, et andet sted i Århus. Han nævnte Sårt og Møf, så der blev booket bord dér til henholdsvis fredag og lørdag.

Max på luftetur fredag morgen

Fredag startede campen med program 9-19. Fra 9.00-13.30 var der uofficiel HTM/FS-konkurrence med de fire undervisere som dommere: Anja, Johanna, Karolina Hasselroth og Sonja.

Jeg må erkende at jeg ikke på forhånd kunne finde ud af at forholde mig til prøverne, om jeg skulle tage dem ”alvorligt” eller ej, men jeg kunne godt til morgen mærke at jeg tog dem ganske alvorligt og mentalt forberedte mig som til en officiel prøve.

Jeg har oppe som nr. 11 (i FS1) og nr. 38 (i HTM).

Jeg er meget tilfredse med begge optrædender. I FS gik det strygende, bortset fra lidt småkiks i starten. Jeg kunne mærke at Max var godt på og følelsen bagefter var den rigtige = vi havde gjort vores bedste og Max er glad.

HTM-nummeret var jeg endnu mere tilfreds med. Næsten alle de detaljer, jeg har arbejdet med de sidste måneder, fungerede fint. Jeg sagde bagefter, at jeg følte det som vore bedste HTM nogensinde, og jeg blev ikke modsagt.

Dommerkommentarer:

FS1

Udførelse:
  • Flot start. Lidt håndsignaler undervejs, 8,4
  • Flot udført med god stemning. Lidt tøven hist og her som trækker noget ned i oplevelsen. 8.5
  • 8.1
  • 7.9
Sværhedsgrad
  • God variation af adfærd både basis + øget sværhedsgrad, 8.4
  • 8.0
  • Godt flow, godt sammensat program. Passende øvelser for klassen. 7.9
  • 7.8
Musik og fortolkning
  • Passer godt til fører og hund 8.8
  • 8.0
  • 8.3
  • Härlig start! og slut! Bitvis meget fint tajmet!!. Mjuka rørelser till mjuka musik. 8.4
HTM2

Udførelse
  • Dejlig opmærksom ekvipage … flotte positioner … fed start 8.4
  • Rigtigt fint udført. Lidt tøven undervejs. 8
  • 7.9
  • 8.0
Sværhedsgrad
  • God variation af positioner + links. 8.0
  • Rigtig fin variation af positioner for klassen. 7.9
  • Fint for klassen. Godt du tager dig tid til pauser i musikken 7.9
  • 7.9
Musik og fortolkning
  • 8.5
  • 7.7
  • 8.0
  • Bra jobbat m musikken, Man ser verkligen att du jobbar med den! 8.1
Vi fik dommerkommentarerne mundtligt direkte efter vores nummer, og det var meget populært! Det var også rigtigt spændende at høre feedback til klasse 3 hundene, bl.a. om hvad dommerne forventer mere af, skarpere mv. i klasse 3.

Efter frokost var der tre to-timers moduler, og jeg kom på et med Lina. Vi skulle lytte til musik, mærke følelser ved forskellige musikstykker, konstatere at hjernen gerne vil blande sig – når vi helst bare vil føle. Det var ret interessant, hvor meget forskelligt vi oplevede og følte til det samme korte stykke musik.

Dernæst skulle vi I grupper på 3 omsætte nogle begreber til hundadfærd på hhv. klasse 1, 2 og 3 niveau. I min gruppe arbejdede vi med ked af det/sorg samt humor. Det var spændende at diskutere både det konkrete – fx hvilken adfærd skal vi lære hunden, for at den i sin performance spiller ked af det – og hvordan adfærden kan udvikles til de forskellige klasseniveauer.

Endelig skulle vi træne med hund, indlære en adfærd eller udvikling af en adfærd, inden for de anførte kategorier, Jeg fik arbejdet med en detalje i afslutningen af FS-programmet: Jeg løfter stokken mede begge hænder, Max lægger poter op, og så hoved ned på stok.

De sidste 3 timer var for sjov, Først blev hvert af de 3 hold bedt om at dele deltagerne op i 5 grupper à 2, som så skulle deltage i forskellige discipliner. Jeg skulle deltage i en øvelse, hvor Max og jeg skulle hold os indenfor en ring af kegler, udføre noget efter eget ønske, mit var rent fri ved fod tror jeg, og ikke lade os lokke af Anja og Johanna som var vildt anmassende forstyrelser. Max blev fristet for meget af noget legetøj til sidst, men var ellers virkelig skarp og fokuseret på mig. Det var hårdt arbejde :-)

Til allersidst en HTM/FS quiz, inden Louise og jeg hastede tilbage til Århus og en middag på Sårt. Endnu et fantastisk måltid i Århus, og endnu engang nogle skønne vine til.

Max sover nu, jeg tørner ind om lidt, og vi ser frem til dag to af campen!

Ingen kommentarer: