lørdag den 20. august 2016

Paint it black

Den fremtrædende følelse tidligere på dagen

Denne weekend var tænkt som en finpudsning af formen inden DM med en stribe prøver lidt for sjov. Jeg skrev i går: ”Mit fokus ved prøverne fredag og lørdag er alene, at processen fungerer, dvs. at hundene tydeligt viser, at de synes, det er sjovt. ALT andet betyder intet. Hvis jeg får point til det ene eller andet bagefter, så er det REN bonus”. Det lykkedes bestemt ikke for mig.

I blogindlægget om At være mentalt klar i tirsdags skrev jeg om Heather Sumlins forslag til kategorisering af prøver, lige efter at de er gennemført ”Great, OK or Needs Work”. Det har jeg naturligvis gjort umiddelbart efter hver af weekendens prøver, her er oversigten.

Fredag rally i DKK Kreds 1 i Ølstykke
  • Rally Max – OK. Der var lidt forsigtige reaktioner, tre ommere og det løse, vi fik 87 point.
  • Rally Megan – OK. Vi mistede nogle momenter, men vi havde kontakt og hun gjorde det godt, 82 point
  • Rally Lille Bjørn – Great. Han gik fantastisk, der var lidt snus og lidt hæng, en ommer fordi jeg gav en forkert kommando (tak til Anita, som kender mine kommandoer og kunne fortælle mig det), 92 point.
Lørdag HTM og rally i Border Collie Klubben i Sorø
  • HTM Max – OK. Springtur til Emma fra opvarmningsområdet, men vi kom ind og gennemførte programmet næsten som tænkt. Ikke bestået (detaljer nedenfor).
  • Rally Max – Needs Work. Forlod ringen efter 4 skilte tror jeg (skulle snuse til Summer), kom tilbage efter for lang tid, smuttede igen og igen. Og vi stoppede. Ikke bestået.
  • Rally Megan - Needs Work. Jeg havde ingen øjenkontakt da vi kom ind i første øvelse, fristende 8-tal, lavede øvelsen om og kunne stadig ikke få kontakt, og ved skilt 5 eller 6 lavede jeg resten til rigtigt for sjov. Ikke bestået.
  • FS Max – Needs Work. Forlod mig, lige før vi skulle i ringen (Emma). Gjorde det igen da vi var inde i ringen, før startsignal. Vi fik lov at prøve en gang til for sjov, og han gjorde det igen. Ikke bestået.
Fredagen var ok, jeg havde en rigtig god følelse da jeg kørte derfra, en fin generalprøve til DM.

Lørdagen var bestemt ikke ok, og ja, det var vist dumt at tilmelde så meget, men det havde jeg gjort og jeg overvejede ikke at droppe andet end det, som jeg blev tvunget til at omstændighederne (note til mig selv!).

Min umiddelbare reaktion da jeg sad i bilen inden jeg kørte hjem var: lort til det hele, en ØV-følelse af rang. Jeg sendte en sms med ovenstående foto og teksten"Mit humør lige nu". Gøre det, som Kirsten og jeg HAR talt seriøst om, finde en god familie langt ude på landet, hvor Max kan hygge sig, og starte med en ny hund.

Jeg vidste på det tidspunkt, at jeg havde 7 springture fra Max og 3 IB’er, og jeg havde også en mavefornemmelse af, at jeg ikke ville bestå med HTM-programmet for 8. gang i træk, hvilket holdt stik.

En mere overvejet tilgang var at se på lørdagens forløb. Jeg kom 8:40, hundene var ude at blive luftet, begge tilbage i bilen, Max blev hentet 9:45. Efter at have filmet Anita & Osseau 10:40 hentede jeg Megan, aftalte med Johanna at rykke Max’ start i HTM2 (fra nr. 1 til nr. 2 af de to), banegennemgang rally 10:55, over og gøre klar til HTM, efter belønning af Max over til rallyringen, gå bane med ham, og derefter med Megan (som de to sidste i klassen), og derefter over for at gøre klar til FS. Så, på under 1½ time var jeg oppe til 4 prøver, heraf Max i 3. Ikke fair.

Kirsten sagde at jeg kunne have sagt mig selv, at Megan ikke skulle op både fredag eftermiddag og lørdag morgen, hun er altså 13 år.

Så det er bestemt og som altid min egen skyld.

Afslutningsvis: ”Let It Go - the final step is to let go of the run so you can move onto your next run with a clear and focused mind.“ Jeg har med næsten telepatisk præcision (hvis man kan sige det) fået plads på et kursus hos Anja I morgen kl. 16-20 om Motivation & Belønningsteknik. Der er ikke noget, jeg kan have mere brug for lige nu. Jeg deltager i en før DM rallygeneralprøve på tirsdag, med bl.a. banen fra i dag (!), og igen med Anita som dommer. Jeg har en coachingsession på torsdag inden turen går til DM, og min hjerne gerne skulle være skruet tilbage til før i dag, for dér røg jeg i et sort hul, og det er jeg oppe af igen, og nu er fokus på at gøre det godt til DM, se citatet øverst i dette indlæg.

Hvad kan jeg forvente? For at tage hundene efter alder:

Megan kan gå som en drøm stadigvæk, og jeg skal bare give hende lov til at være i buret og sove mest muligt, når hun er frisk er hun god!

Lille Bjørn er den mest stabile af alle hundene, og bortset fra min forkerte kommando i går, synes jeg vi fungerede fantastisk sammen. Bakningen, som vi har specialtrænet, er superflot nu, og ærespladsen var jeg ekstra stolt af i går. Det var sit foran fører, og Lille Bjørn havde ryggen mod banen, hvor der var en del uro fra en fører, som ikke var helt enig med sin hund om, hvad de skulle lave, og opgav efter 1:10. Det føltes meget længere, og Lille Bjørn kan altså ikke lide, at der blive talt hårdt, heller ikke til andre hunde.

Max. Ok, dagens program var alt for meget, men lad os så tage den første prøve. Han var ikke helt på, men måske 80 % og der var nogle af vores nye detaljer der virkede. Faktisk fik vi med 23,30 vores bedste point i de 8 ikke beståede HTM2 og var sølle 0,2 point i udførelse fra at bestå. Der er meget konkret at arbejde med, her er dommerenes kommentarer.

Udførelse:
  • Lidt varierende afstand til fører i positionerne. Generelt fin opmærksomhed. ”Hænger” lidt i enkelte positioner. 7,5
  • Pas på, afstanden mellem dig og Max, skal være ens. Lidt hængende i nogle positioner. 7,3.
  • Han viser flere gange fine positioner. Han får for lang afstand fra dig i løb, det ser ikke helt ud som om han er i position (og begynder også at snuse en lille smule). Pas på din bakke-plads, han går sådan set ret pænt i den, men er for langt tilbage i forhold til dig. 7,6
Sværhedsgrad/Indhold.
  • 7,6
  • 7,7
  • 8,0
Musik og fortolkning.
  • 8,0
  • Lidt meget stilstand i programmet – jeg tror snart du har suget den kraft du kan ud af den sang :-) 7,7
  • Fede nye detaljer i den egen koreografi – men træn det med Max, så du er sikker på, at han også er med :-) 8,6
Det er svært ikke at være enig, så vi arbejder videre med programmet :-)

Og lige lidt nørderi til afslutning. Første rallyprøve i dag var vores officielle rallyprøve nr. 250. Anden rallyprøve i dag var nr. 25 hos Anita. Det var ikke meningen at det skulle have været to IB’er, men det var så resultatet. Det viste sig, da jeg opdaterede min performancejournal, at den anden IB var nr. 50 og Megans nr. 25.

Hvad kan det bruges til? Ikke en bønne ;-)

Ingen kommentarer: