søndag den 25. september 2016

Indkald

Susanne frister Dumle, som kun har øje for Amanda :-)

I går startede anden runde af Rallyinstruktøruddannelsen i Sydkystens Hundeskole. Dag 1 handler om regler, indlæringsteori, skiltekendskab og indlæring (begynder) samt disponering af begynderhold. Forhåbentlig er det rigtigt spændende for deltagerne :-)

Som bonus er det også ret spændende at undervise i, fordi jeg bliver mindet om nogle af de grundlæggende principper, som jeg kan være tilbøjelig til at glemme i farten. Kriterier, timing, planlægning er stadig fundamentale begreber at have styr på. Og endnu engang blev jeg overrasket over – da Anita gennemgik begynderskiltene – at opdage detaljer, som jeg ikke havde 100 % styr på … spændende!

I dag havde Amanda og jeg aftalt en enetime med Susanne Bach i Jersie, overskriften var indkald, og – ikke som den store overraskelse – kom det til at dreje sig om motivation: hunden, uanset om det er Max, Dumle eller alle andre hunde, skal synes det er federe at være hos deres fører end at være alle andre steder.

Vi kom igennem forskellige øvelser, som alle handlede om, at hunden skal belønnes for at foretrække os – komme til os, eller reagere på vores kommando – og ikke skal have noget ud af at vælge noget andet, hvad enten det er et velduftende krat eller en instruktør, der står og frister.

Jeg skal arbejde med at bruge ”Max” én gang som indkaldssignal, at vende mig/gå væk, når han vælger mig fra, rose ham, når han vælger mig til, og opbygge stærk tillid ved at være fantastisk til at belønne ham, når han er hos mig.

Vi havde opbygget to mindre rallybaner, og jeg havde nogle fantastiske forløb med Max, når jeg var 110 % fokuseret på ham, arbejdede med at belønne ham for kontakt og have fokus på de typiske tidspunkter, hvor han afsøgte omverdenen. Det skal han ikke have lov til: Han MÅ ikke vælge mig fra.

Specielt i vendinger er han meget omhyggelig med at undersøge omverdenen, og det skal trænes væk, ved at han belønnes vildt for at holde sit fokus på mig.

Simple but not easy!

Ingen kommentarer: