søndag den 9. oktober 2016

Dejlig weekend i Aarhus

Blogskriveren på Moesgaard Museum
 
Min hundeblog handler i dag stort set ikke om hunde og der er også et par afstikkere til madbloggen. Så er læserne advaret!

De sidste tre dage har Kirsten og jeg været i Aarhus uden hunde, og haft dejlige kulturelle og kulinariske oplevelser. Ingen af os har været i Aarhus som turister siden vores barndom, jeg har været på et par besøg i Aarhus i forbindelse med hundearrangementer, og har i den sammenhæng været på spændende spisesteder. Men i denne forlængede weekend var vi turister for alvor.

Fredag morgen gik turen til Dyrenes Beskyttelses Roskilde internat, hvor hundene skal passes til i morgen. Kirsten mener jeg er pylret, men jeg er seriøst optaget af hvem, der skal passe vores hunde. Efter at der er kommet dyrepension på internatet og jeg har besøgt dem et par gange, er jeg overbevist om, at det er det rigtige sted at få passet hundene.

Så med god samvittighed blev de tre hunde afleveret, jeg har ikke savnet dem ret meget, er sikker på at de har det godt, og glæder mig til at hente dem i morgen eftermiddag.

Næsten klar til at køre i land i Århus

Turen gik videre til Odden og en problemfri tur til Aarhus, hvor vi tjekkede ind på Hotel Villa Provence på Fredens Torv, et meget hyggeligt og charmerende hotel i fransk stil, med masser af fransk interiører, bl.a. en masse filmplakater. Vi indrettede os hurtigt og bevæbnet med et bykort gik vi en tur langs åen og rundt i Latinerkvarteret.

Ved et tilfælde dumpede vi ind i Royal Copenhagens butik på Store Torv og stod pludselig med cremant og sort kransekage i hånden, en af mange oplevelser af en gæstfri by og smilende, hjælpsomme og servicemindende mennesker.

Såret due overvåges

På vejen tilbage kom vi forbi Café Viggo, hvor vi fik kaffe - min kaffe blev godt nok spontant ændret til en Shiraz fra Sydafrika – og hvor vi oplevede dramaet med en due, som vistnok var fløjet mod en rude, og som mødte masser af bekymring fra personalet og de forbipasserende.

Aftensmaden skulle indtages på Møf, som jeg har besøgt tidligere og skrevet ret begejstret om. Det er dejligt at de kunne huske mig og de takkede for mit blogindlæg fra dengang, som er det absolut mest læste af mine blogindlæg om mad.

Jeg vil gøre det kort denne gang: Det var fantastisk!

Vi startede begge med bobler og snacks.


Kirstens forret var ”Fiskesuppe med safran, rygeostcreme, laks og sprøde jordskokker”


 og jeg var meget fristet af at vælge noget andet end sidst, men var standhaftig og tog igen ”Møf kalvetatar med karljohan, syltede bøgehatte og croutons”.


Som hovedret fik Kirsten ” Braiseret kalv med gulerødder i marv, græskarpuré og salvie sauce”


 og jeg ”Stegt sej med cremet korn, puffet korn, kål og sauce med brunet smør”. Jeg kunne ikke mere, men Kirsten kunne lige få plads til ”Møf chokoladekage med passionsfrugtcreme”, og hun kunne ikke spise op, så jeg smagte også!


Alle retterne var eminente. Der er intet, der er overladt til tilfældighederne: det er virkelig retter, hvor de enkelte komponenter kompletterer hinanden og går op i en højere enhed. Ligesom sidst bad jeg om vin glasvis til hver enkelt ret, efter stedets valg, jeg har ikke noteret vinene, men alle valg var fantastiske og middagen var virkelig på meget højt niveau.

Stemningen på stedet er også unik. Ungdom, entusiasme, engagement og glæde over at servere noget sublim mad, det smitter. Mit ønske til ejerne: Jeg håber I bevarer lysten til at eksperimentere og stræbe mod himlen og samtidig bevarer benene på jorden. I er fantastiske og kan nå så langt, det skal være, hvis I kan holde gejsten vedlige. Jeg er glad for, at jeg har haft fornøjelsen at besøge jer to gange, og jeg vil gøre hvad jeg kan for at komme igen.

Oldies but goodies på Plan B

Vi trængte ikke, men efter lige at have vendt på hotelværelset gik vi 50 meter hen ad gaden til Plan B, som ifølge hjemmesiden er ”en klassisk vinbar med fokus på et spændende udvalg af vine til en fornuftig pris.”

Kirsten fik en cremant, jeg smagte et glas Brunello og en Barolo, en perfekt afslutning på vores første dag i Aarhus.

Hotellets gårdhave

Lørdag startede med morgenmad på hotellet. Det var også en meget positiv oplevelse. Ingen buffet her, men servering ved bordet af kaffe, te, juice, brød, øg og skinke, oste, pølser, frugt mv. En dejlig start på dagen.

Dagen var sat af til kultur, idet vi havde besluttet både at besøge Den Gamle By og ARoS, to af de ting man SKAL opleve som første gangs turist i Aarhus.

Den Gamle By

Den Gamle By havde vi besluttet at gå relativt hurtigt igennem for den ældre dels vedkommende og bruge lidt mere tid på den nyeste fra 1970’erne og frem. Der var en masse sjove gensyn, med ting vi kan huske fra vores barndom, og helt sikkert et sted man kan fordybe sig, hvis man har tid og lyst.

Vi var lidt skuffede over 1970’erne, for det var jo lejligheder som de så ud på den tid, dvs. det meste af interiøret fra væsentligt ældre og havde intet med 1970’erme at gøre.


Vi gik tilbage – Den Gamle By var det fjerneste vi gik til fods, godt 2 km fra hotellet – til ARoS, hvor vi startede med noget cortado, juice vand og en lille 4-retters til mig (86 kr., et fund!!!).

Så gik vi ind på museet og sikken en oplevelse. Meget mere end vi kunne kapere på de få timer, vi havde sat af. Vi skulle naturligvis starte øverst med Olafur Eliassons ”Your rainbow panorama” og bl.a. dette view udover byen.

 
Jeg havde det bedst med den klassiske samling, bl.a. med nogle af Skagensmalernes værker og endelig fik jeg mulighed for at se Krøyers ”Skagens jægere” i virkeligheden, et af mine absolutte yndlingsmalerier.

 
Vi opdagede ARoS Food Hall på niveau 8, hvor Kirsten fik en toast med svampe og jeg bakkede op med et glas rødvin.

Vi var godt trætte i fødderne og slappede lidt af inden aftens middag skulle indtages på Substans.

Det er kun fjerde gang jeg er på en restaurant med Michelin-stjerne. Jeg havde naturligvis pænt høje forventninger. Og de blev overgået på alle måder. Det er formentlig det bedste måltid jeg nogensinde har oplevet.

Jeg valgte stor pakke (7 retter med tilhørende vin), Kirsten ditto for så vidt angår mad men ”kun” 3 vine. De 7 retter fik vi gjort op til 11, når vi inkluderede snacks, brød, pre-dessert og det søde til kaffen:


1. Snacks. Friturestegte stænger med Karl Johan mayo, bagte skalotteløg, marinerede tomater i æblemost).


 2. Syltede grøntsager ( sprød malt - blåmusling – røg ), en malttærte med malturt.


 3. 12 ugers okse (havesyre – hamp – gær) – en tatar med mayoskum og syltede løg


4. Ølandshvede - syrnet smør – squash. Brødet som særskilt ret med to slags tilbehør at smøre med


 5. Vildørred (spinat – kærnemælk – sylt). En skindstegt islandsk fjeldørred,


6. Jordskok (skinke – trøffel – hasselnød).


7. Grillet øko-gris (selleri – solsikke – citron)


8. Pre-dessert, en creme med frist gedeost, knas og friskpresset ramsolie


9. Rosmarin-is (blomme – knas- karamel)


10. Solbærgren (brun farin – syre – agurk).


11. Sødt til kaffen. Passionsispinde. Marieboller med æbler og vanilje creme.

Jeg fik ikke noteret vinene, med som de skriver på deres hjemmeside ”På Substans fokuserer vi på økologiske og biodynamiske vine lavet af små producenter. Vine med syre og saftighed.” De vine, vi fik til maden, var omhyggeligt udvalgte og perfekte valg til retterne.

Fra vi kom til vi gik 4 timer senere, følte vi os i centrum. Omhyggelig og engageret betjening, som alle lyste op af stolthed ved at fortælle om maden og vinen. Det handler ikke om arbejde for dem (jo, det véd jeg godt, det også er), men om kærlighed til det, de arbejder med.

At være i centrum for en stribe af innovative, knivskarpe retter, med afstemte vine, med kyndig og engageret betjening. Det kan man vel forvente på Michelin-niveau?! Men det er samtidig uhøjtideligt uden at det går ud over professionalismen. Substans er et sted både Kirsten og jeg bare VIL besøge igen. Det er sublimt!!!

Grauballemanden

Søndag fik vi igen en lækker morgenmad på hotellet, tjekkede ud og tog til Moesgaard Museum, hvor vi blev virkelig imponeret af det fantastiske niveau på Oldtids- og Vikingeudstillingerne. Hvis vi havde haft tid kunne vi have brugt hele dagen dér. Der er virkelig gjort utroligt meget for at gøre det tørre stof spændende, og give de besøgende lyst at til at blive en del af udstillingen og læse og lytte og blive klogere.

Botanisk Have

Efter en kop kaffe og kage i den hyggelige café gik turen til Botanisk Have og Væksthusene, og en imponerende samling, som ovenikøbet er gratis. Dagens frokost blev indtaget på caféen og var en lækker sandwich og saftevand.

Turen gik tilbage til Aarhus og Salling, hvor vi skulle finde nogle gaver, og endte i caféen og fik kaffe og kage, inden turen gik til færgen.


Vi har virkelig nået meget på lidt over 2 dage. Nogle fantastiske måltider, en masse kulturoplevelser, sightseeing og god stemning. Vi er vant til at cyklister mener, de har fortrinsret ... i Aarhus tager man hensyn til hinanden. Betjeningen har ALLE steder været smilende og venlig, det er vi bestemt ikke vant til.

Vi har haft en skøn weekend i Aarhus, og vi vender helst sikkert tilbage.

Og ja, jeg savner at hundene ligger ved siden af, mens jeg skriver. Jeg glæder mig til at hente dem i morgen efter arbejde :-)

Ingen kommentarer: