søndag den 23. oktober 2016

Genopfriskning


Dagens bedste minde på Facebook var 5 år gammelt, et blogindlæg efter et kursus hos Helle Sejer Damkjær JEG er en million for mine hunde. Det var den gang LP fyldt alt min hundetræning. I dag fylder LP intet, men principperne er helt de samme og glæden helt intakt.

I dags var vi allerede nået til anden del af Rallyinstruktøruddannelsen i Sydkystens Hundeskole og ud fra de tilbagemeldinger Anita og jeg fik, og vores egne oplevelser, var det ikke så ringe endda. Det er ikke så lidt, vi kan nå på en intensiv dag:
  • Feedback på begynderbaner, som deltagerne har designet,
  • gennemgang af pointregler,
  • gennemgang af alle øvede skilte inkl. indlæring og faldgruber, i vidt omfang baseret på kursisternes egne oplæg og videoer,
  • arbejde med en lang række øvelser fra øvede klasse, hvor kursisterne skulle instruere hinanden,
  • arbejde med kortere baneforløb,
  • tale om opbygning af kursusforløb og håndtering af forskellige typer af kursister.
De fleste af kursisterne er aktive rallyudøvere, flere af dem ret garvede, og det giver nogle spændende diskussioner om, hvad de har oplevet i praksis, herunder ret præcise dommerspørgsmål – som ikke alle er lige til at svare på. Faktisk kom der flere punkter på min liste, over detaljer, som skal afstemmes eller afklares i Rallyudvalget eller i dommerkredsen. Herunder blev der peget nogle specifikke steder ud i reglementet, som ikke er helt præcise i forhold til aftalt dommerpraksis. Så jeg noterede også ivrigt under Anitas gennemgang!

Ikke fordi vi havde forventet andet, men det var også superskarpe kursister under den praktiske del, og at opleve de skarpe iagttagelser, måden at give konstruktiv feedback på og den næsten sprudlende stemning, var til at blive helt høj af.

Og så synes jeg som sædvanligt af det er fornøjelse at undervise med Anita, som arbejder professionelt som underviser, og som jeg altid kan lære noget af også på den front.

Ingen kommentarer: