søndag den 30. oktober 2016

Normaltid og nørderi


I dag var en dag uden hundeplaner overhovedet.


Overgangen til normaltid gjorde, at vi stod lidt tidligere op og vi var heldige med at få en morgentur i strålende solskin. Vi mødte Bølle, som både Max og Lille Bjørn kan lege med, og det var bare skønt.


Kirsten og jeg besluttede ret spontant at tage til København og få brunch på Cafe Europa og nød deres Nordisk Brunch, som er i særklasse.


Vi skulle ikke nå noget og slentrede lidt rundt i København, så Absalon fra en anden vinkel end normalt og besluttede at gå gennem Det Kongelige Biblioteks Have.



Vi ombestemte os ret hurtigt, for selvom vi havde hørt om det, så overgik virkeligheden vores negative forventninger: Pokémon-jægere har helt overtaget stedet og den tidligere så hyggelige og velplejede have er nu fyldt med unge og voksne der jager og vader over det hele. Meget ucharmerende.

Vi tog hjemme og nød formiddagskaffe i drivhuset, hvilket hundene også synes er enormt hyggeligt.

Lige over middagstid tog vi til havnen i Køge med alle hundene for at gå tur. Først blev vi mødt af en dame, som nærmest kastede sig over Lille Bjørn for at klappe ham og hylde racen, hun havde selv haft Norwich terrier engang, og vi kunne nemt blive enige om racens fortræffeligheder :-)


Der er hyggelige villakvarterer og der er kæmpe byggeprojekter i gang, og vi oplevede det hele, herunder et hus som på et stykke er dekoreret med muslingeskaller, meget flot, imponerende og fascinerende.



Da vi kom hjem gik Megan og jeg i drivhuset og jeg nød en vinterøl. Fantastisk at kunne sidde i drivhuset flere gange sidst i oktober.

Jeg havde ikke planlagt noget træning, men tog lige 5 minutters kampagne på Max og bakke rundt om fører. Han er godt nok skarp, og jeg måtte hurtigt hæve kriterierne, og vi sluttede med 2 x 1 gang rundt om fører. Jeg skal have styrket det en del, og have det ud med flere forstyrrelser, men det ser ret lovende ud.

Der var også lige noget med en challenge til på tirsdag opdagede jeg ved et tilfælde: ”Pote på target på min 3 meter afstand. Hund holder position i mindst 3 sekunder. Derefter tager fører belønning ud af lommen og bevæger sig helt op til hunden og leverer belønning. Hunden skal fastholde position på target.” Max kunne naturligvis uden videre, så jeg har arbejdet med øvelsen under mere kringlede forhold, men det er en af øvelserne fra Foundation-tiden, og da det var (er) en af mine fejl at gå efter belønningen for tidligt, er Max vant til det …

Jeg har stået for regnearket med kvalifikationslister til Året Hund i rally, og jeg fik lyst til at nørde lidt med det i eftermiddags. Der er 45 hunde på deltagerlisten: 1 junior, 10 begyndere, øvede og eksperter samt 14 champions.

12 af hundene er Border collier, 8 ikke stambogsført, 7 Australian Shepherd og 4 sheltier. Der er to border terrier og 2 Schapendoes. Samt 10 racer med 1 repræsentant hver: Bichon Havanais, Dalmatiner, Dansk/svensk gårdhund, Engelsk springer spaniel, Fox Terrier, glathåret, Golden retriever, Islandsk Fårehund, Norwich terrier, Rhodesian Ridgeback og Schæferhund, Stockhåret

40 ekvipager er med kvindelig fører, 5 med mandlig (og jeg er 3 ud af 5).

Bornholm er repræsenteret med 8 ekvipager, Fyn med 2, Jylland med 22 og Sjælland med 13.

Endelig har jeg lavet en statistik over hundenes alder, for de 37 stambogsførte – der er ikke fødselsdato for de ikke stambogsførte. Hundene er pænt fordelt aldersmæssigt mellem 1 og 9 år. I den gamle ende er der 1 på 11, 1 på 12 og 1 på 13 (Megan!).

Endelig har jeg nørdet lidt med mulige placeringer. I ekspertklasse har Lille Bjørn 21 point med på 7. pladsen, de sidste 3 har 20 point. Så hvis Lille Bjørn slutter sidst (og alle består), bliver han nr. 10, da det er placering på dagen, der afgør slutplacering ved pointlighed. I den vilde teori kan han blive nr. 3, men så skal alt flaske sig.

I championklasse er Max nr. 7 med 25 point og Megan nr. 12 med 13 point. Max kan i bedste fald blive nr. 5 og Megan nr. 7, men igen, så skal alt flaske sig.

Så der er ingen resultatmål at tænke på og presset er virkelig minimalt, vi skal bare ind og fyre tre gode prøver af, og det skal vi nok gøre.

For mig er det helt store - som jeg vist har nævnt et par gange tidligere :-) – at jeg i år både har kvalificeret alle tre hunde til DM og til Årets Hund. Det allerstørste er, at Megan kom med og selvfølgelig skal vores måske sidste rallyprøve nogensinde være en succes.

Lille Bjørn vil bliver fulgt med stor interesse af danske og svenske Norwich terrier fans, som synes det er fantastisk at Lille Bjørn er nået til finalen.

Max og jeg skal afprøve alt det, var vi har arbejdet med vedrørende motivation og samarbejde under omstændigheder, som ligget noget over det, vi har prøvet tidligere. Jeg kan garantere for, at jeg vil gøre mit yderste for, at han får en fantastisk oplevelse i ringen.

Ingen kommentarer: