søndag den 11. december 2016

Feedback og Jul i utide

Et fantastisk rallyinstruktørhold :-)

Jeg lever en ualmindeligt privilegeret tilværelse. Det tænker jeg ikke specielt meget over til hverdag, men her søndag aften, hvor jeg tænker tilbage på ugen, så står det krystalklart for mig.

Jeg har en fantastisk tryg familiebase, og ovenpå en juleaften i utide med Sandra, Christian, Frasse og Leo, så føles det bare rigtigt godt alt sammen.

Jeg har et godt arbejde, jeg er ikke tilfreds med alt i den forbindelse, men det er noget jeg kan gøre noget ved, og det gør jeg. Jobskifte er absolut en option, der indgår i overvejelserne, men det er da et luksusproblem.

Udover det arbejdsmæssige har ugen bl.a. omfattet to timers HTM-træning med Anita mandag, to timers rallytræning hos Johanna tirsdag, fem timers Nose Work julesøg fredag, afsluttende runde i rallyinstruktøruddannelsen lørdag fra 9-16, bonusjuleaften lørdag og bonusjulefrokost søndag.

Julefrokost

Det mest fantastiske af det hele er Frasse: Han er blevet en stor dreng på 2 år og 7 måneder, og hans smil, når han ser mig, og vores kommunikation, det er noget helt særligt. Så er det rigtigt godt at være farfar!

Selvom vi ikke giver gaver for alvor (de voksne), så var der alligevel lidt, og jeg fik denne fantastiske gave:



Rallyinstruktøruddannelseseksamensdagen (sikken et ord!) handlede meget om feedback. Kursisterne skulle se tre inviterede ekvipager går tre fulde rallybaner, og give dem feedback. Anita og jeg skulle give kursisterne individuel feedback om det samlede kursusforløb og kursisterne gav os feedback i forbindelse med evalueringen af kurset, Der kom bl.a. et forslag om, at det at give feedback blev en del af kurset fremover.

Det er et fremragende emne til et kursusmodul, så jeg har virkelig tænkt over udformningen

Det fik mig til at overveje min egen måde at give feedback på, bade i det hele taget og til rallyprøver. Selvfølgelig er det afhængig af, hvem, der skal have feedbacken, men det er afgørende vigtigt, hvis feedbacken skal have en ønskede effekt, at man er på bølgelængde.

Jeg kan komme i tanker om mange situationer på rallybanerne, hvor jeg som udøver har fået rigtig god feedback, og andre, hvor jeg blev sur, ked af det, eller skuffet, fordi jeg fik feedback som ramte ved siden af eller bare blev serveret på en måde, som jeg ikke var forberedt på.

Jeg minder mig selv om – og med 15 år med egen virksomhed i konsulentbranchen har jeg lidt ballast – at deltagerne i en rallyprøve er kunder i butikken, og de skal behandles som sådanne. Så naturligvis (synes jeg) starter man med noget positivt, og selvfølgelig giver man feedbacken på en måde, så den kan anvendes til noget. Jeg har oplevet en prøve, hvor jeg - synes jeg - under vanskelige forhold havde gået en ok prøve, og den første kommentar jeg fik fra dommeren var: du mistede tre øvelser. Det oplevede jeg som rigtigt dårlig feedback, og jeg slog fra og blev rigtigt ked af det og gal. Det var objektivt rigtigt, men det er ikke det, der er afgørende i den situation.

Så ”Sådan giver du god feedback?” står på listen til opfølgningsdagen for rallyinstruktørerne.

Jeg skal også love for, at den feedback, jeg fik på Nose Work holdet i fredags, var fantastisk, og gode eksempler på, hvordan det kan gøres.

Tinas kommentarer til de 6 julesøg i på Nose Work holdet i fredags, var lige til lærebogen. Hun beskrev situationerne detaljeret, hun beskrev førernes adfærd og jeg sad bare og smilede og bankede mig selv lidt i hovedet, for det var bare så præcise beskrivelser, serveret med et fantastisk smil og så man bare kunne tænke: ja, det skal og kan jeg gøre bedre næste gang.

De fire kursister på holdet var også rigtigt gode til at rose hinanden, jeg fik så fin feedback på alle tre hunde, og da jeg kørte hjem var det med en følelse af, at mine tre fantastiske hunde, også var blevet oplevet som sådan af de andre. Jeg var vokset og havde samtidig en masse at arbejde med. Se, det er perfekt feedback.

Ingen kommentarer: