fredag den 3. februar 2017

Megan 164 måneder – luksusproblemer – mål

 
Jeg bliver ved med at vende tilbage til min sidste coachingsession Lose your dreams and you will lose your mind, og dens konklusioner vedrørende mit behov for udfordringer, nødvendigheden af at prioritere samt at sætte ord på hvorfor de enkelte mål pr. hund var vigtige for mig.

Et af målene for 2017 er, at Lille Bjørn skal debutere i rally championklasse, det skal ske næste lørdag, den 11. februar, ved Sydkystens Hundeskoles dobbeltprøver i Herringløse Agilitycenter. Jeg har flere mål med ham i championklasse, men debuten er den naturlige start :-)

Megan blev jo officielt pensioneret som rallyhund på Samsø sidste år, men var med igen den 15. januar for at DKK Kreds 1 kunne nå op på 5 deltagere i championklasse, og så var det altså fristende at trylle et mål op: at gå op med alle tre hunde i en officiel championklasse, efter debuten ved en juleafslutning den 20. december 2016.

Megan fylder 164 måneder i dag – 13 år og 8 måneder – hun er frisk som nogensinde, og det vil da være sjovt at gå op med hende også.

Max skal naturligvis med, og så vupti var alle tre hunde tilmeldt championklasse til begge prøver.

Jeg har spekuleret lidt over præcis dette, de sidste par dage, for hvordan ville vilkårene være for hunden på dagen? Møde kl. tidligt, for at starte i ring 1. Være i bur en del timer, mens jeg er sekretær, for at komme ud og skulle gå op i ring 2. Vejrudsigten siger kulde, det er bestemt ikke optimalt for hundene.

Det kunne man kalde et luksusproblem. Luksusproblem er et lidt sjovt ord, for det er jo et udtryk for, at set udefra og set i forhold til helbred, krig osv. er det om ikke ligegyldigt, så et ubetydeligt problem. Men for den enkelte, konkret mig selv, er det VALG, som luksusproblemet er udtryk for, jo netop meget vigtigt. Det er her MINE værdier kommer i spil, hvorfor et det vigtigt for mig med rallyprøverne 11. februar?

Hvis det var DM og det ikke kunne være anderledes ville jeg måske gøre noget for at få det hele til at gå op. Men prioriteringen er helt klar: Lille Bjørn skal debutere og have de bedst mulige vilkår, som noget sekundært skal alle tre hunde op til samme prøve.

Konklusionen blev – jeg skal bare have overtalt Kirsten! – at jeg tager Max med fra morgenstunden, så der stadig er 5 i championklassen, og hun kommer med Lille Bjørn og Megan om eftermiddagen. Lille Bjørn er frisk til sin debut og alle tre hunde kommer op til samme prøve.

Det ændrer bestemt ikke ved, at Megan kun er med for sjov, og at hendes nye disciplin er Nose Work, hvor hun i morgen skal til uofficiel prøve igen. Det er virkelig skønt at arbejde med hende i Nose Work, som ikke er fysisk krævende, men bare kræver en god snude og en skarp hjerne, og det har Megan!

Det, at der kom styr på Max’ mål har været en stor lettelse, for det giver grundlag for fokuseret træning og planlægning af konkurrencer.

Rally er uændret hans hoveddisciplin. Målene er at komme til DM og Årets Hund igen, og gøre det endnu bedre end i 2016.

Sidste år var jeg til 11 ud af 12 mulige HTM-konkurrencer med ham, i år bliver spørgsmålet, hvor mange, jeg overhovedet når at komme til. Jeg havde på et tidspunkt drømt om at konkurrere om Årets Hund i HTM2, men jeg tror ikke målet betyder nok for mig. Det er vigtigere for mig at få det nye HTM-program til at fungere godt, og det vil jeg ikke forcere ved at skulle debutere med det 1. april. Næste mulighed er 30. april, hvor jeg skal dømme rally og op i rally. Og så er der kun 2. september tilbage, så svaret har stort set givet sig selv.

Jeg arbejder med HTM-programmet, udnytter at jeg kan gå op i HTM2 endnu, og debuterer med programmet, når vi er klar til det – hvilket er ganske nye toner fra min side :-)

FS1-programmet er justeret tilbage til den korte udgave, og der går vi op, når der er prøver i nærheden, som fx 5. juni i Ringsted. Ja, det er da et mål at opnå FS1-titlen, men helt klart lavere end rallymålene og målet om at debutere med det nye HTM-program og debutere i HTM3; det sidste er for mig mentalt som at skulle op i Eliteklasse i LP, tænk at vi er kommet så langt.

Max og Nose Work er for sjov og fantastisk aktivering for ham. Igen i dag havde vi fået mulighed for at hjælpe Lonni med oprydningen efter hendes hold, som i dag søgte omkring Jersie Station. Jeg tror der var omkring 10 søg, og hold da op hvor Max arbejdede intensivt. Der er nogle typer søg, der er svære for ham, men bortset fra til sidst, hvor han helt tydeligt var træt, arbejder han med fantastisk intensitet og gejst.

Ingen kommentarer: