fredag den 23. juni 2017

Debut i HTM3 – start på HTM/FS Summer Camp 2017


Video: Sandi Højgaard Larsen

I dag debuterede Max og jeg i HTM3.

Jeg har smagt på ordene i den foregående sætning. Det var fedt at skrive dem.

HTM/FS Summer Camp 2017 startede i dag med uofficielle prøver i hallen i Ringsted. Jeg havde tilmeldt i HTM3, for at få input til mit nye program. Jeg kunne mærke den rigtige følelse på vejen til prøven. Den rigtige konkurrencefølelse i maven. Jeg glædede mig og var spændt.

Hele opvarmningen var som planlagt, indgangen perfekt, Max kiggede sig omkring da vi hilste på dommerne, jeg ventede på ham, gik hen til bordet da vi var klar, gav ham Bord-kommandoen. Og så var vi i gang- Det var en FED fornemmelse at gå programmet. Max var skønt på, jeg gjorde næsten alt som planlagt, og vi gennemgik programmet til omkring 95 % af vores niveau lige nu.

Der er ingen der mødte mig den første halve time efter konkurrencen, der var i tvivl om, at jeg havde givet alt. Jeg var svedt, som var det mit livs allerstørste finale, jeg var inde til. Og det var det også inde i mit hoved.

Dommerne var Karolina Hasselroth og Lucy Creek og deres kommentarer er her:

Udførelse
  • Fina positioner men önskar dem mer självklart
  • Good that you gave him time to look around the ring
  • Work the dog a little more in his positions
  • Excellent change in middle position
  • Good rewarding without luring
  • Close too far forward
Sværhedsgrad/Indhold
  • I klass 3 önskar jag se en mer självständig hund. Även ngt höjare svårighetsgrad
Musik og fortolkning
  • Gärna se att du jobbar ännu mer med musiken. Gärna använda rekvisiterna mer.
  • Excellent interpreter xxx
  • Use table and chair more
Sandie filmede os uden at jeg vidste det (tak!!!), og jeg har lige genset optagelsen. Hold da op hvor ser det godt ud! Max er på præcis som jeg drømmer om, og arbejder så flot. Wooow, hvis man kan sige det om sit eget program …

Jeg fik ikke set ret meget HTM, det var helt som til en prøve, fokus på min egen prøve. Men jeg fik set en del FS, og hørt feedbacken, og det var meget interessant og lærerigt. Lucy sluttede men nogle generiske iagttagelser:
  • At opvarmning, inden man går på banen, skal være 100 % tilpasset hunden. Der er ikke nogen generel og ”rigtig” måde at varme op på
  • At det virker dårligt når føreren hæver stemmen, når hunden ikke reagerer på første kommando
  • At indgangen i ringen skal være tilpasser din hund. Så længe den ved, hvornår den skal arbejde, gør det ikke noget hvis den ikke er i pladsposition eller lignende ved indgangen
Derefter gik turen til Sorø Camping hvor resten af campen finder sted.

Halvdelen af holdet var hos Lucy, resten hos Lina, i et 2.timers pas.

Det er svært at stå med omkring 15 deltagere med hunde og kunne give noget anvendelig feedback, men det gik rigtigt fint for >Lucy.

Vi fik arbejdet med:
  • At hunden på ren verbal kommando indtager position, herunder at øge sværhedsgraden
  • At hunden følger med når føreren flytter benet
  • At hunden reagerer på verbale kommandoer uanset hvad fører gør med hænder og krop, fx dæk under gang med førerens hænde på hovedet, spin (twist) når føreren sætter hænderne i jorden, spin når hænderne først kommer i Jorden efter den verbale kommando
  • Illustrere James Bond temaet (musikken) når vi gik slalom
  • Illustrere vinter når vi gik slalom
  • Lave et lille program med fiskeri – jeg lavede et hvor jeg tog en lille fisk op af tasken og lagde den foran Max, som bukkede
  • Arbejde med fristelser på banen på forskellige niveauer – Lucys konklusion var, art ingen af hundene var klar til konkurrence, hvis de ikke kunne acceptere fra fristelser på banen
  • Arbejde med sikre øvelser foran en stribe af medkursister
  • Sammen med et par andre lave et program til dele af ”I wanna be like you” fra Junglebogen. Som vi endte med at skulle have nogle af de andre til være hunde til. Pointen var at det var sært at være hund. Det var helt klart for os mennesker med verbale kommandoer, men nemmest for hunde med visuelle signaler.

Vejret var 95 % med os :-)

Jeg havde på forhånd meldt fra til sidste programpunkt - teambuilding - men jeg kan se på Facebook, at det har været ganske fornøjeligt:-)

Jeg glæder mig til de kommende to dage!

Ingen kommentarer: