onsdag den 14. juni 2017

Max 6 år - tillykke!!!

Foto: Anne Gisselø (ANGI Foto) 13. marts 2016

Max er min første hund købt med henblik på at blive en LP-hund. Det blev han kun meget lidt, men han er blevet så meget andet – har givet mig en masse ekstra grå hår (!), lært mig utroligt meget og givet mig så meget igen.

Max er en border terrier, men den mest selvudslettende af slagsen. Vi ville ønske, der var lidt mere temperament i ham, men det er der ikke, og vi har da klaret os meget godt alligevel.


Hans LP-karriere blev ret kort. Han var og er lynhurtig til at lære, men afstand fra mig bryder han sig ikke om, så fællesøvelserne i LP blev aldrig et hit og efter at han var blevet Danmarksmester i LP1 i DTK 2012 og i LP3 i 2013 blev karrieren indenfor LP indstillet.

Hans udstillingskarriere blev ganske kort, dommerne synes ikke han er så lækker en border som vi gør, og vi har jo været forvænte med udstillingsresultater med Emmy og Megan.

Rally arbejdede vi med parallelt med LP, og det er gået lidt op og ned. Han kan gå fantastisk, og han kan slå næsten helt fra. Han bliver meget nemt usikker og utryg. Han blev allerede i 2012 DM i rally begynder i DTK og årets øvet terrier i DTK 2012.

Han blev DKRLCH 4. oktober 2014 godt 3 år og 3 måneder gammel. I samme alder var Megan ikke engang startet på rally og Lille Bjørn var lige blevet RBM. Max debuterede i championklasse 4 år og 8 måneder gammel, Megan var over 7½ og Lille Bjørn næsten 10.

Han blev i 2015 nr. 8 ved DM i ekspertklasse og nr. 2 ved Årets Hund i ekspertklasse.

I 2016 blev han nr. 9 ved DM i championklasse og nr. 8 ved Årets Hund.

Han er kvalificeret til Årets Hund finalen i år (ligger som nr. 8) og vi håber på 3 afbud, så han fra sin nuværende 23. plads på DM-kvalifikationslisten kan rykke op i top 20.

Ja, tingene er gået lidt hurtigere med Max.

Jeg trænede færdighedsprøver med alle tre hunde, men ingen tvivl om at Max var den smarteste. Så  HTMF har han bestået to gange, han er blevet HTM1 og HTM2 (to udgaver af Walking the Dog), og vi arbejder mod vores debut i HTM3 (Que reste-t-il de nos amours). F1-titlen har vi også fået (When I’m 64), sidste gang vi skal optræde i klassen bliver 2. september, fordi der er noget med en Årets Hund konkurrence … FS2 står måske på programmet 14. oktober på Samsø. På dansefronten er der også et 6+ nummer med Louise og Billie.

Nå ja, vi går også til Nose Work, og der er han også en lille stjerne.

Jeg har lært rigtigt meget af Max, og vi har en aftale om, at hvis jeg bliver ved med at gøre mig umage med at blive en bedre fører, så vil han blive ved med at gøre sit bedste for mig. Og så skal vi nok komme langt.

Prioriteringen har ikke været nem, men til coachingen i fredags kom denne rækkefølge uden slinger:
  1. Rally DM, finale, glæde (håbe på afbud)
  2. ÅH, top 10, glæde
  3. HTM3
  4. NW
  5. FS1 ÅH
  6. FS2?
  7. 6+
Stort til lykke med fødselsdagen lille dygtige, søde og dejlige Max – jeg glæder mig til de næste mange år sammen med dig.

Ingen kommentarer: