tirsdag den 20. juni 2017

Nose Work med Max, seks gode dage og tre på vej

Foto: Mia Rasmussen

Til aften var vi allerede nået til afslutningen af Lonnis dejlige Nose Work hold i Jersie.

Som sædvanlig var der en række forskellige søg, primært lavendel, lidt eukalyptus, forskellige sværhedsgrad (mest klasse 1, lidt klasse 2) og forskellige temaer.


Vi startede med to gemmer langs trådhegnet, ingen problemer.

Derefter 2½ minut på et område med en metaltrappe, en mur, 6 stole og et lavt bord. Opgaven var at finde de gemmer, der var (ukendt antal), men først og fremmest at have en strategi for, hvordan vi ville afsøge området. Som sædvanlig startede Max hurtigt og strøg forbi trappe og mur, så jeg måtte tro mod strategien tilbage igen. Fin markering ved trappen. Derefter mit mentalt andet søgeområde (tre stole og lavt bord) og en flot markering ved bordet. Så det tredje, hvor der var noget med en stol, men ikke en sikker markering. Jeg markerede for fund, men det var ikke tæt nok på.

Fint arbejde af Max, han kunne have søgt under stolen, hvilket vi fik lov til bagefter og han lavede flot markering. Det område, vi ikke havde fået afdækket var muren, og dér var også et gemme.

Så er halvhøjt og et lavt søg langs siden af skur, ingen problemer.

Køretøjssøget, to køretøjer med to gemmer, drillede lidt. Max var meget interesseret i græsset i nærheden, men efter noget tid fik vi tydelig markering på den ene bil, og derefter en ligeså tydelig på den anden. Først under oprydningen til sidst fandt jeg ud af, at Max’ anden markering var lidt for langt fra gemmet.

Så kom vi til et stræk langs muren langs vejen ned mod Sydkystens Privatskole. Første søg ingen problemer. Næste søg, der var vi tre, der var helt sikre på to gemmer, det ene fandt vi alle, det andet kunne vi ikke finde. Øhhh, det var fordi der kun var ét – stol på hunden, kunne vi alle fortælle os selv og hinanden.

Det sidste stræk var der to gemmer meget tæt på hinanden (ca. 1,20 m), det ene lave blev fundet, det andet fandt vi ikke. Selv da vi fik det udpeget, kunne jeg ikke få en klar markering. Max stod op ad standeren, kunne ikke nå helt, og jeg synes ikke der var en klar markering. Og det var også aftenens sidste søg, så det var ok at stoppe.

Et virkeligt skønt kursusforløb, masser af lærerige søg, god feedback og ideer fra Lonni og et morderligt hyggeligt hold. Vi ser frem til en fortsættelse efter sommerferien :-)

Siden næstsidste træning for en uge siden er der sket ting og sager. Max er udtaget til 6+ landsholdet, det afføder i øvrigt en masse spændende aktiviteter i landsholdsregi, som jeg nok skal blogge om. I går kom invitationerne til Årets Hund i Rally til Lille Bjørn og Max. Og i dag kom Lille Bjørns invitation til DM i rally og da der er kommet tre afbud i championklasse er Max nu første reserve, så mon ikke han kommer til DM også? Hver enkelt af de nævnte punkter er mål, der er nået, og som jeg glæder mig over; at det hele har flasket sig og kommer indenfor seks dage, det er bare FANASTISK dejligt :-)

Jeg har et par arbejdsdage og så forlænget weekend, idet årets HTM Summer Camp afvikles fredag-søndag i Ringsted og Sorø. Jeg har slet ikke haft tid til at glæde mig rigtigt til det endnu, men det begynder at ske nu. Det bliver uden tvivl tre skønne dage i fantastisk selskab –af både en række dygtige instruktører og af en masse HTM-entusiaster.

Ingen kommentarer: