tirsdag den 18. juli 2017

Luksustræning – og vigtige detaljer

Perfekt markering (bemærk: ingen line)

Tirsdag aften i dag og de kommende uger har jeg virkelig den mest udsøgte luksustræning, man kan tænke sig. Lille Bjørn på rallyhold hos Johanna efterfulgt af Max på mix-hold hos Johanna (begge dele i Ringsted) og med lidt tidsmæssigt overlap Max på et Nose Work hos Lonni i Jersie (DKK).

Træningen i dag var som altid fantastisk, og der kom nogle ahaoplevelser, som der nu kommer når trænere og træningskammerater er skarpe.

Bjørn leger med elefant

På det første hold var jeg i gruppe med Amanda, og vi havde bl.a. fået en opgave hvor vi skulle vise 4 rallyøvelser i træk med skiftevis ren verbal, ren visuel, ren verbal, ren visuel kommando. Det arbejdede vi lidt med, og pludselig bad Amanda om at se den bakke på højre side, som hun for nylig har oplevet Lille Bjørn lave så flot. Den blev godt nok lidt skæv, men så kom vi ind på øvelsen ind foran fører, stå, bakke væk, som jeg har nogle problemer med. Jeg har enten hænderne på ryggen eller nede langs siden. Det første får primært Lille Bjørn til at kigge til venstre (en frishapet øvelse fra klikkerinstruktøruddannelsen), det sidste får ham til at dække eller sitte – som Amanda kommenterede, det lignede fuldstændig opstillingen til LP-stillingsskift. Så begyndte jeg at bruge hænderne til at lave bevægelser væk fra mig – og sørme om ikke Lille Bjørn pludselig begyndte at bakke! Jamen, jamen, jamen :-)

I den individuelle tid hos Johanna arbejdede vi med nogle korte forløb med fire øvelser, indtil vi kom til at tale om højrepositionen, og at det ikke var lykkedes mig at få ham til at gå baljen med uret. Jeg fik et tip, som jeg skal arbejde med, og så ser vi, hvad der sker. Det kræver en længere forklaring, som jeg undlader her.

Max kom ind det sidste af Lille Bjørns tid, og vi fik leget med agilityredskaberne og også lavet nogle triplespring ro. I den individuelle tid skulle vi arbejde med fokus i en længere frekvens, det startede fint, men da Max begyndte at stirre ud over marken – på den anden side af det indhegnede træningsområde – kiggede jeg med, og straks var koncentrationen væk og han forlod mig også for at snuse. Ups, en klassisk situation fra træning og prøvcer, og meget nem at diagnositicere – og jeg véd det jo godt – mit fokus skal være 100+ % hos ham. Det kom det derefter, og han lavede en drøm af flotte øvelser derefter – selvom der var harer på marken.

Lækkert og så afsted til Jersie. Kort luftning af begge hundene, og så banegennemgang af Lonnis søg. Et opvarmningssøg med begge dufte, et søg i kranieknuseren hvor Lonni ville stå og der var et ukendt antal kilder, et søg i langs en væg med tre kilder, et søg under et halvtag med to kilder, et søg på et legestativ med to kilder samt et søg på nogle træpæle mv. med fire kilder. Temaet var kilder tæt på hinanden.

Opvarmningssøgene to Max på et splitsekund, han er helt sikker på lavendel og eukalyptus. Vi gik derefter til søget med de tre kilder, han fandt hurtigt den ene kilde, arbejdede fint videre, men fandt ikke flere, før vi skulle til kranieknuseren. Her startede jeg med en dum fejlmarkering, men derefter gik det fint med at finde den ene kilde. Og efter lidt arbejde lavede han den flotteste markering af den højtsiddende kilde – virkelig lækkert.

Endnu en flot markering

Vi gik videre til søget ved træpælene, hvor vi havde fået udpeget den ene kilde (der var en pæl, der kunne rulle, som hundene muligvis skulle op at stå på), han fandt imponerende hurtigt de tre andre kilder, jeg måtte løfte ham til den sidste, som han ikke fandt fra jorden. Så tog vi halvtagssøget, hvor han fandt den ene kilde under bordpladen, men den anden søgte vi forgæves efter. Søget på legestativet havde vi fået at vide var svært, og Max kunne ikke udpege dem, men lavede flotte markeringer, da han blev løftet. Derefter tog vi den manglende kilde fra før, det krævede et løft, som han ikke var helt tryg ved.

Jeg vendte tilbage til væggen med de tre kilder, og tog linen af Max, og pludselig gik det meget bedre: han fandt uden videre de to (inkl. det, som han havde fundet oprindeligt) og med lidt hjælp det sidste, høje. Endelig gik jeg ud ved træpælene og lod ham søge uden line, og han fandt hurtigt to – det er dem, jeg har fotograferet – og pludselig overtog fornuften og jeg stoppede træningen :-)

Vi var taget hjemmefra lidt over 16, klokken var lidt over 20, og han havde trænet rally og en lille time Nose Work – han kunne tænkes at være lidt træt (selvom han ikke virkede sådan!).

Max arbejder suverænt godt i Nose Work, jeg skal træne høje søg, vi fik forskellige tips til at arbejde med hundene på højder, så det gradvis bliver mere udfordrende. Jeg skal arbejde med at kunne løfte ham. Jeg skal overveje, hvor søgning uden line kan være en fordel.

Det er lidt uhyggeligt, når jeg tænker på min prioritering, men jeg bliver altså mere og mere grebet af det Nose Work med Max, for han er godt nok meget talentfuld også indenfor det område.

En fantastisk aften med masser af god træning og nogle supergode oplevelser for både hunde og fører, og så kan jeg ikke forlange mere.

Ingen kommentarer: