mandag den 21. august 2017

Motivation, Nose Work, HMC, HTM

Skøn mandag morgen

Tak for tilbagemeldingerne om afslutningen på mit forrige blogindlæg, om den manglende lyst til hundetræning og –konkurrencer. Hvad har jeg konkret gjort? Bl.a. fulgt et råd om at læse i With Winning in Mind, ganske vist ikke det foreslåede kapitel, men et andet: ”The Number One Mental Problem”, som handler om at prøve for hårdt, om at tænke resultater i stedet for proces, om at stole på sin underbevidsthed og om at huske at have det sjovt, når man konkurrerer. Det er præcis de områder jeg har arbejdet med og er kommet langt med.

Det kan godt være, at jeg har haft brug for den uge uden hunde, til at mærke efter om de og træningen med dem betød nok, og i et kort øjeblik har tænkt, at det gjorde den ikke.

Men sådan er det jo slet ikke kan jeg med sikkerhed sige. Hundene er IGEN svaret. At gå tur med de to glade drenge, med logrende haler, snusende, nysgerrige, sociale osv. osv.

Flot markering

I går eftermiddags planlagde jeg ret spontant noget Nose Work træning i haven. Det blev faktisk for en dels vedkommende noget rod, fordi jeg fik sjusket og fik gjort nogle søg for svære (de skulle bruges både af Lille Bjørn og Max). Men jeg fik ingen klager – kun fra mig selv, inde i hovedet – for hundene knoklede løs, de løste de fleste af opgaverne og de fik masser af ros. De synes jeg er fantastisk (bilder jeg mig ind :-)) selvom jeg tilrettelægger træningen kikset. Havde jeg lyst til at gøre det bedre, og til at træne igen i dag? Ja!!!

Så skete der noget, som jeg her citerer fra mit eget Facebook opslag:

”Sidst på eftermiddagen i går slog Helle Palm et indlæg op, om at man gratis kunne bruge hendes træningslokaler til HMC-arrangementer. Jeg tjekkede størrelse og datoer med hende, tjekkede med Conni Hansen, som kender lokalerne, skrev til DKKs Rallyudvalg for at få dispensation (minimumskravet til en bane er 12½x15, vi får 11x18), skrev til bestyrelsen i Sydkystens Hundeskole om de var med på ideen, skrev til Anita Jakobsson og Conni Hansen for at høre, om de ville dømme sammen med mig, skrev med Mia Rasmussen, om ikke vi kunne købe præmier hos hende til alle deltagerne (https://miasfletteri.blogspot.dk/2017/08/til-fordel-for-hundesport-mod-cancer.html), det er jo også til støtte for HMC, og har skrevet til Camilla Brøgger, om Bark's n Bones ville være sponsor. Jeg har fået lutter positive reaktioner, så jeg har netop sendt ansøgning til DKK om afholdelse af officiel rallyprøve på adressen Kongstedvej 30, Niløse, 4293 Dianalund, den 2. december 2017. I morgen bliver den forhåbentlig åbnet for tilmelding.

Det bliver en prøve, som I kender den fra Sydkystens Hundeskole, med god stemning og god service, præmier til alle, rosetter til 1-2-3 i klasserne og til dem, der opnår titler eller certifikater, og desuden sponsorpræmier.

Vi starter tidligt (senest kl. 9) og gennemfører i rækkefølgen C, E, Ø, B/J. Der er intet maksimum, da vi med 3 dommere kan tage ret mange ind. Tak til alle for opbakningen indtil nu, vi håber rigtigt mange vil støtte ved at deltage i prøven.”

Jeg kunne mærke en kolossal energi ved at sætte dette op. En ret stor del af det kørte på underbevidstheden, jeg har arrangeret prøver mange gange, og det falder mig nemt, jeg synes det er sjovt, det går til et godt formål, og mange bliver glade osv. osv.

Så, selvom jeg kom lidt uforberedt til dagens træning med Anita, fx uden stok til 6+, og ikke var så velforberedt, som jeg burde have været, så kunne jeg mærke en god energi, og at hundene og jeg fik arbejdet lidt, men godt. Det skadede bestemt heller ikke mit fokus, at der lige på det område bag Jersie Hallen, som vi havde valgt til træning, fordi der ikke plejer at være nogen, pludselig var meget trafikeret med biler og fodboldspillere, og der var også et Nose Work hold i gang. Så jeg skulle med Max være ekstra opmærksom på hans fokus, og det gjorde mig endnu mere fokuseret.

When I’m 64 lavede vi en rigtig flot udgave af, der var lige noget højrehandling, hvor Max var lidt ufokuseret, men 90 % + var det bestemt.

Dengang da jeg var lille var måske dagens bedste oplevelse. Lille Bjørns bakning i P1 og sidelæns P1 var så flotte, at jeg blev helt blød. Resten gik også ret godt, det er virkelig et superlækkert program!

Endelig skulle jeg prøve 6+-programmet, men havde som sagt glemt stokken, men jeg lånte en paraply af Anita og den fungerede fint. Max og jeg gennemførte en hæderlig udgave, jeg var ikke afslappet nok pga. den stigende trafik, men Max arbejdede supergodt.

Jeg sluttede med en 6+ uden hund, og det er altså svært at lave en damemølle kun med en stok, uden hund og uden makker. En forbipasserende fodboldspiller så langt efter mig, og jeg har sikkert set spøjs ud som jeg gik rundt med paraply, løftet hånd og høj musik fra bilen :-)

Nose Work holdet hos Merete gik fint. Vi arbejdede med parring af duft (lavendel) og godbid, dels på beholdere, dels på køretøj, vi arbejdede med starter og vi talte om søgestrategier. Lille Bjørn arbejdede virkelig flot, roligt og systematisk.

Efter holdet fik Max lov at rydde op i et område med 6 gemmer, som det forrige hold havde brugt. Det blæste noget, og der skulle arbejdes for sagen, men Max fandt alle seks og lavede superflotte markeringer på alle.

Det var en dejlig træningsaften, og jeg tog virkelig opløftet hjem, meget tilfreds med mine to superdygtige hunde.

Jeg har planlagt en træningssession på Bornholm, i forbindelse med vores snarlige ferie, og skal træne med Louise på næste onsdag. Jeg føler mig i den grad klar til Hund I Fokus weekenden 2.-3. september, hvor der står 2 x 2 rallyprøver, en FS1 og en 6+ på programmet. Jeg er topmotiveret!

Ingen kommentarer: